V.g.g.v

IMG_1463 (2)Ons eerste huis hier in het dorp boven onze winkel was een heel oud huis en toen we het oude zeil gingen verwijderen kwam daar een krant onderuit te voorschijn uit 1929 waarvan ik een aantal bladen nog steeds bewaard had.  De krant heet het Algemeen Handelsblad van vrijdag 5 april. IMG_1466 (2)
Vanmiddag zat ik wat op te zoeken en kwam die bladen weer  tegen en ging zomaar zitten kijken.
Wat een afkortingen werden er toen gebruikt in advertenties die voor zover ik het me nog kon herinneren per letter betaald werden. Vandaar dat er natuurlijk veel afgekort werd.
V.g.g.v ik moest echt wel heel erg nadenken en heel eerlijk gezegd ook wel even zoeken op google wat dat nou IMG_1467 (2)eigenlijk betekende van goede getuigen voorzien dus zo grappig.
Je kan je daar toch helemaal niets meer bij voorstellen.
Hier werd dus een jongedame gevraagd als oppas voor een kindje van 2 jaar.
Of  de ongetrouwde alleenstaande dame m.l. (geen idee wat dat betekent misschien met lef?? ) van goede Huize huize zoekt plaats in huish bij heer of kl gezin. IMG_1470 (2)Hoog sal. niet vereischt. Stiekem denk ik dat ze gewoon graag bij een heer zou willen werken of meer ????  Je kan er alles bij bedenken.
Huizen die te koop stonden een huis in de Oudezijds Burgwal in Amsterdam voor 28.000,00 of een vrij staande villa in Hilversum met 9 kamers en dienstbode kamer voor 27.500,00.
Vraag me af hoeveel deze huizen nu op moeten brengen.
En als je dan vergelijk met een IMG_1472 (2)advertentie die in diezelfde krant stond van een auto een FN nooit van gehoord en die kostte in die tijd 2975,00 en dat was ook wel een enorm bedrag natuurlijk.
Leuk om zomaar eens even in die krant te snuffelen, even terug in het verleden, de oude taal die nog geschreven wordt met sch.
Je kan het je momenteel niet meer voorstellen, weet ook trouwens of het nog wel bestaat die contact advertenties. Hoewel een tijdje geleden zag ik nog een IMG_1469 (2)keer een oudere man en vrouw uit christelijke kringen die via een advertentie in een kerkblad elkaar gevonden hadden. Dus hier en daar zal het nog wel bestaan.
Het moet voor die kranten toch ook een berg werk geweest zijn om al die brieven weer te sorteren en door te sturen, wel goed voor de werkverschaffing.
Tijden veranderen en dat is van alle tijden. Maar ik denk wel eens zoals mensen die nu zo in de 90 of 100 zijn wat die toch een enorme revolutie hebben meegemaakt van dingen en technologie die veranderd is.  En dan kan ik me best voorstellen dat ze dat soms niet allemaal bij kunnen benen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op V.g.g.v

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Leuk logje!
    Super gewoon.

  2. Mathilde zegt:

    Fantastisch stukje. Ja wat zou m.l. Betekenen? Meerderjarige leeftijd? Of juist minderjarige leeftijd? Mooi lijf?

  3. Lot zegt:

    Ik ben al ruim 17 jaar gelukkig in een Lat-relatie gevonden via een door mij geplaatste contactadvertentie in de krant. Het hele proces van brieven lezen, met een aantal bellen en afspreken tot ………. bingo, ik heb er van genoten en geen enkele vervelende ervaring gehad.

  4. Een heel leuk blogje, helemaal terug in de tijd Anneke.

  5. minoesjka2 zegt:

    Wat een leuk blogje zeg ……….. ja, die afkortingen in de kranten ……… trouwens, m.l betekent inderdaad ook volgens mij middelbare leeftijd.

Geef een reactie

