Vijfig jaar later…..

naamloosIk weet het nog precies dat het prinsje geboren werd 50 jaar geleden, zat toen op de middelbare school.
Nu was het gebruikelijk dat op onze school de leerlingen bij toerbeurt “koffiedienst” hadden zoals dat heette toen. Dan moesten we in een klein keukentje midden in de aula van de school koffie en thee maken voor de leraren en in de klassen brengen.
De meeste leerlingen vonden dat heel leuk om te doen en ik ook, even geen les en soms ook boodschappen gaan doen op het winkelcentrum waar bij de Gruijter de koffie nog vers gemalen werd in de winkel.
Precies op de dag dat Willem Alexander geboren werd hadden een klasgenootje en ik koffiedienst en kregen we het extra druk. Er werden een paar andere leerlingen bij geroepen en met elkaar werden er beschuiten met oranje muisjes gemaakt die voor de gelegenheid al klaar stonden. Met dienbladen vol gingen we alle klassen langs om die uit te delen. Gewoon zo ontzettend leuk om te doen.
In die tijd was ik ook best Koningsgezind daar dacht ik nooit over na zo, Koninginnedag was toch altijd de leukste dag van het jaar en het Koningshuis hoorde er gewoon bij. En ik spaarde op de lagere school ook Koninginneplaten zoals dat toen heten. Plaatjes uit de krant knippen maar bij de boekhandel kon je ook kaarten kopen en dat mocht ik soms wel eens een keer van mijn moeder. Die werden ingeplakt, gekoesterd en bekeken iedere keer. Moet zeggen dat Irene altijd mijn voorkeur prinses was.
Op de lagere school regelmatig staan bibberen van de kou omdat ik toch dat nieuwe jurkje aan wilde dat we altijd kregen voor de Koninginnedag. koningsdagiEn natuurlijk werd er gekeken toen Prins Claus de namen bekendmaakte Willem Alexander Claus George Ferdinand.
Vijftig jaar later, heb vandaag helemaal geen zin om er op uit te gaan. Ga de zolder op om de vlaggenstok te pakken maar kan hem niet vinden, geen zin om heel die zolder overhoop te halen, dan maar niet vlaggen. Denk voor de eerste keer want hier in de straat wordt nog volop gevlagd op Koningsdag. (Ik zeg nog heel vaak Koninginnedag)
Ga straks nog wel een paar foto’s maken voor de krant, vroeger werd er in mijn krant altijd een bladzijde vol foto’s geplaatst dat wordt toch niet meer gedaan, geen ruimte voor dus daar ben ik dan gauw klaar mee. Voor het eerst sinds jaren ook niet even bij de kinderspelen gaan kijken, vind het koud en ongezellig bah. Zelfs geen oranjetompoezen gekocht dit jaar. Tijden veranderen voor mijn huis rijden de versierde tractoren inmiddels langs, er zijn gelukkig nog heel veel mensen die er werk van maken en alleen daarom zou ik er gewoon even naar toe moeten gaan.  Vanmiddag ga ik wel even een drankje halen in het café op het dorp, niet te veel, het is donderdag en dan moet ik vanavond nog mijn artikelen voor de krant inleveren dus moet mijn hoofd een beetje helder houden. Maar ik weet als ik eenmaal weer mensen tegen kom die ik ken het best wel weer gezellig wordt of niet, dan ben ik snel weer thuis.
De koningsgezindheid is niet meer zo heftig als vroeger al vind ik het prima dat het bestaat. Ik denk dat zeker de moderne invulling er van zoals die nu is dat ze veel goed doen voor het promoten van Nederland. DSC00450En natuurlijk Koningin Maxima beter had hij het niet kunnen treffen. Die heeft er toch wel voor gezorgd dat de populariteit van het Koningshuis weer groot is. Vanmorgen even wat tv zitten kijken en dan zie je die meiden soms kijken, zou wel eens willen weten wat ze dan denken. Het moet toch ook wel overweldigend zijn denk ik dan zomaar.  Wat zag die Maxima er weer prachtig uit. Wel lekker een jas aan, had vaak medelijden als het dan zo koud is. Maar goed dat ze dit niet dagelijks mee hoeven te maken.
Dus toch maar even mijn oranje pet op gaan zetten, fototoestel mee, lekker gaan zwalken op het dorp en dan maar hopen dat het oude Koninginnedaggevoel weer even terug komt.

Foto’s internet en eigen archief uit 2010……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Vijfig jaar later…..

  1. rietepietz zegt:

    O ja, ik herinner me de geboorte van Alexander natuurlijk ook nog, ik hád toen zelf al 2 kinderen.
    Leuk als er nog dingen georganiseerd worden op zo’n dag, het zóu toch een feestelijke dag moeten zijn maar hier in het dorp wordt dat “vertaald” naar kleedjes markt voor de kinderen waarbij dan álle straten vol liggen met zooi van volwassenen. We zijn even naar Delft gegaan maar daar was het niet veel beter. het enige verschil was dat daar vrij veel mensen toch iets van oranje op of aan hadden. Vlaggen doe ik nooit,al ben ik wel voorstander van dit Koningshuis het is zijn feestje, niet het mijne . Vlaggen doe ik alleen als we zelf iets bijzonders te vieren hebben.

    • gewoonanneke zegt:

      Hier in het dorp wordt echt nog van alles georganiseerd. Van een kinderoptocht verkleed poppenkast, speurtocht en allerlei soorten ringrijden met paarden met tractoren met klassieke brommers. Dit jaar voor het eerst skelteren voor kinderen was heel druk. Met overal kraampjes met wat drinken en eten. Daar lag het niet aan haha maar had weinig zin dit jaar.

  2. Marja zegt:

    O ja, ik weet het ook nog goed. Ik zat in de 6e klas.
    Leuk verslag van jouw herinneringen.

  3. Rob Alberts zegt:

    Leuke archieffoto

    Hier is het vooral koud.
    Dus ik laat alles lekker aan mij voorbij gaan.

    Vriendelijke groet,

  4. Mooie herinneringen. Koud was het vandaag! Lieve groet,

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Je wordt oud, oudje!
    Dat lees ik tussen de regels door. 😜

  6. Leuk hè, die herinnering. Ik was bijna 17 en deed een opleiding in Amsterdam. Toen de lessen afgelopen waren hoorde we dat er een prinsje was geboren. Gek hoor, dat je dat nooit meer vergeet. Ik ben fan van ze hoor! Leuk gezin, mooie mensen! Ze mogen blijven!

  7. minoesjka2 zegt:

    O, ja, wij spaarde ook die platen, van het koningshuis, maar na de geboorte van WA eigenlijk alles wat los en vast zat. Ik weet het ook nog goed, vond het zo’n lieve baby, ik was 10 en hoopte stiekum dat ik later met die prins zou trouwen 😉 Nou, ik ben nu blij dat hij mij overgeslagen heeft.

Geef een reactie

