Muziek uit het hart

e78707_625070da604f4c64b8ed6074ff907bf0~mv1Zondagmorgen is voor mij altijd beetje radio luisteren en mijn dagboek bijwerken, lekker uitgebreid ontbijtje er bij, eitje, kopje thee, jus’tje. Liefst zoals vandaag zonnetje al in de kamer de dag begroeten.
En daar hoorde ik het nummer A little peace of my heart, ik luisterde goed en dacht dat is niet Janis Joplin is miste wat het nummer zo mooi maakte, de rauwe stem van Janis Joplin.
Ik zocht het nummer op YouTube, luisterde en inderdaad, muziek uit het hart, haar rauwe stem van iemand die alles uit het leefde heeft gehaald, overleed op 27 jarige leeftijd en bij de club van 27 hoort. Dit lees ik over de club van 27 in Wikipedia.

Het verband werd voor het eerst gelegd toen rond 1970 in korte tijd de 27-jarigen Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin en Jim Morrison overleden. Het idee dat deze personen gezamenlijk een club vormen, ontstond echter pas in 1994, na het overlijden van Kurt Cobain van Nirvana. In de regel zijn de leden van de Club van 27 invloedrijke musici met een levensstijl gekenmerkt door overmatig drugs- en alcoholgebruik. Met terugwerkende kracht wordt bluesgitarist Robert Johnson (1911-1938) ook wel tot de oorspronkelijke 27 club gerekend

Wat ik verder ook nog las dat ze in die tijd bevriend was met Leonard Cohen die een nummer voor haar schreef Chelsea Hotel nr. 2.
Meteen zit ik helemaal weer in haar muziek, zo lang eigenlijk niet naar geluisterd terwijl ik vroeger haar platen zoveel gedraaid heb. Ook die van Leonard Cohen trouwens.
Ik hou van muziek met goede teksten, het hoeft geen zuivere stem voor mij te zijn als ie maar uit het hart komt. Heerlijk.
En door haar muziek is ze toch onsterfelijk geworden.
De radio uit en even genieten……..standje de buren zijn toch niet thuis, meezingen, de zon begint al lekker te schijnen straks even op de pedalen of in de tuin gaan werken. Beide aantrekkelijke vooruitzichten.
Geniet van deze mooie zondag, morgen kan het wel weer regenen………..

(plaatje internet)

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Muziek uit het hart

  1. Marja zegt:

    Ha, jij was aan het zwijmelen op zondag. En daarna lekker in de tuin net als wij?

    • gewoonanneke zegt:

      Ja op zaterdag heb ik geen tijd om te zwijmelen Marja. 😉 Nee hoor hou gewoon niet van op vaste dagen wat te doen. Maar deze kwam ik opeens tegen. Heb inderdaad heerlijk in de tuin lopen klussen.

  2. Rob Alberts zegt:

    De rauwe en doorleefde stem maakt de muziek speciaal.

    Zonnige groet,

  3. rietepietz zegt:

    Ik kom straks terug om te luisteren want ja natuurlijk, ik was ook “fan” voor zover ik ooit ergens écht fan van ben. ben ook meestal niet ondersteboven van die hele “mooie stemmen, zit meestal geen leven in.

  4. Kakel zegt:

    Geweldig nummer! Recht uit het hart.
    Amy Winehouse hoort ook bij de club van 27. Zonde, al die jonge mensen…

  5. tagrijn zegt:

    Dank je wel Anneke. Dit was schitterend… Straks even Cohen opzetten!

Geef een reactie

