Trendvolgers…..

Merel paIk ben niet zo’n trendvolger, ik zie het bijvoorbeeld vaak op FB zoals vandaag dat iedereen opeens een 4 mei profielfoto heeft. Ik vind het prima hoor, vind het ook heel goed dat 4 mei er nog steeds is en ik ga altijd naar de dodenherdenking. Een kippenvel moment vooral als alles stil is en ik hoor dan wel een merel zingen dan ontroert dat me helemaal. En het spelen van de Last Post.
Misschien geeft die merel voor mij wel juist dat gevoel van vrijheid weer.
Zelf natuurlijk gelukkig geen oorlog meegemaakt, mijn ouders wel, die vertelden er wel over.
De broer van mijn moeder die ondergedoken zat en dat mocht zelfs zijn moeder niet weten waar dat was. En dat er dan toch stiekem een berichtje kwam via via dat het nog goed met hem ging. Wat moet dat belangrijk voor mijn oma geweest zijn en wat zal ze ook in angst gezeten hebben.
Mijn ouders waren nog niet getrouwd, daar hebben ze mee gewacht tot na de oorlog.
Maar met een gezin met zoveel kinderen zoals bij mijn moeder thuis waar ze met 9 kinderen waren was er ook vaak weinig te eten. Mijn moeder haar hele uitzet verdween in de oorlog om het te ruilen voor eten.
En dan hadden ze het nog niet het zwaarst want zowel mijn vader als moeder werkten bij een boer en daar kregen ze nog wel eens wat eten mee voor het gezin.
Mijn moeder vertelde wel een verhaal dat er mensen kwamen bij de boeren om eten te kopen of te ruilen voor dingen.
Overal waar armoede en ellende is profiteren andere mensen weer van.
Laten we blij zijn met wat we hebben onze Merel (8)verworvenheden, geen oorlog, geen honger en daarom moeten we blijven herdenken en hopen dat dit ook voor onze kinderen en kleinkinderen zo zal blijven.
Ik ben vanavond om 8 uur 2 minuten stil.

Jullie ook ???

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Trendvolgers…..

  1. Ik zeker ook. Maar zonder die aangepaste profielfoto op fb… Lieve groet,

  2. rietepietz zegt:

    Ja natuurlijk zijn we stil, wel thuis bij de TV en niet op de Waalsdorprvlakte.
    En ook zonder aangepaste foto op m’n blog. Ik zorg wel voor een niet ál te veel ongein in een logje dat er staat op de vierde. Jouw omschreven “stilte” moment begrijp ik, dat zijn de indrukwekkenste.

    • gewoonanneke zegt:

      Was ook eigenlijk al een ander logje aan het schrijven tot ik dacht, even niet maar. Ik “moet” er voor de krant wel naar toe om wat foto’s te maken. Was wel koud trouwens maar heel druk en toch weer indrukwekkend.

  3. AnneMarie zegt:

    Ja, wij zijn ook stil. Bij de tv maar daar kan het ook en zit je eerste rang.

  4. Ik ben er ook geen voorstander van, om bij elke gelegenheid je profielfoto te veranderen, en natuurlijk is het hier in huize McDunn om 20.00 uur stil Anneke.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja als ik niet hoefde voor de krant had ik vanavond ook thuis een keer gekeken. Lijkt me ook wel weer eens mooi om te zien. Maar goed dit was ook wel weer indrukwekkend vandaag.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Nee, ik ben niet stil.
    Het voelt bij mij als een schijnheiligheid omdat het vandaag de dag nog steeds gebeurd.
    Want ik geloof dat de doden verlost zijn van hun aardse kwellingen.
    En in de hemel een prachtig leven hebben.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ieder heeft zijn eigen geloof wat dat betreft. Maar ik gun mensen ook een mooi aards leven en op deze dag kan ik dan wel denken aan de mensen die dat voor ons mogelijk gemaakt hebben en dan zijn twee minuten stil zijn peanuts.

  6. minoesjka2 zegt:

    Ik doe aan al die dingen op fb ook nooit mee, helemaal geen behoefte aan.
    En ja, ik vind dodenherdenking ook altijd heel bijzonder. Tot een paar jaar terug altijd bij een herdenking met het orkest, waar we spelen. De laatste jaren houd ik het lange staan niet meer vol, dus blijf ik thuis bij de tv.

Geef een reactie

