Herinneringsbank

Tijdens wandelingen in Engeland kom je ze tegen: memory benches ofwel herinneringsbanken. Banken in de natuur, langs een wandelpad, vaak met mooi uitzicht en een metalen plaatje op de rugleuning: forever remembered, forever missed, met naam of meerdere namen van mensen die door nabestaanden worden herdacht en geprezen.
Uw eigen herinneringsbank Herinneringsbanken komen in Nederland nog niet veel voor. De Stichting Overtuin Bisdom van Vliet in Haastrecht geeft u de kans om een bank te plaatsen in de Overtuin in Haastrecht. Ter herinnering aan iemand of aan een bijzondere gelegenheid.
De bank De parkbank is van hoogwaardig zwart gietijzer met daarop roodgelakte houten planken, passend bij de kleuren van Museum Bisdom van Vliet. Veertien herinneringsbanken zullen de bestaande banken in de Overtuin vervangen.

Dit las ik op de site van Stichting Overtuin Museum Bisdom van Vliet en het leuke is dat een van deze banken een herinneringsbank is geworden aan mijn moeders familie. Mij18268211_1295753033873471_5199886914744922323_nn moeder kwam namelijk uit Haastrecht.
Een initiatief van een neef van mij vanwege het feit dat de familie Verhoog sinds 1904 dus in 2004 100 jaar in Haastrecht woonde en woont want mijn neef en nog meer familie Verhoog woont er nog steeds.
De jongste zus van mijn moeder tante Nel (en nog de enige in levend zijnde van het gezin)  heeft het samen met mijn neef Kees Verhoog kort geleden onthuld.
Ik las het op Facebook maar vond het zo ontzettend leuk eigenlijk en ik ga er zeker een keer kijken. Een extra reden om er een keer naar toe te fietsen, was dat toch al een keer van plan. De foto van het bankje heb ik dus ook even gepikt van mijn neef zijn FB.  De tekst is niet duidelijk te lezen. Het wapen is van de familie Bisdom van Vliet. 

Bisdom van Vliet
In goud d18274774_1295753087206799_4271993097738650800_nrie eenden van natuurlijke kleur,naast elkaar, staand op een grond van sinopel, en in een vrijkwartier van keel drie geknopte ruiten van zilver.
Gevoerd door Theodorus Bisdom van Vliet en enkele afstammelingen die óók de naam ‘Bisdom van Vliet’ gebruikten, tot en met zijn achter-achterkleindochter Paulina Bisdom van Vliet. Aan het oorspronkelijke wapen ‘Bisdom’ van Theodorus werd het vrijkwartier ‘Vliet’ toegevoegd nadat hij in 1755 de heerlijkheid Vliet (bij Oudewater) had aangekocht. Er zijn ook familiewapens ‘Bisdom’ bekend met eenden van sabel of zilver.

Vandaag is ook een dag vol herinneringen het is al weer een jaar geleden dat mijn moeder overleden is, waar blijft de tijd.
Ik mis haar nog steeds, niet dagelijks maar ze is toch nog best vaak in mijn herinnering en mijn zusje en ik praten nog heel veel over haar. Zeker als ik zo aan het fietsen ben en denk, nee ik hoef niet meer daar naar toe te fietsen of als ik langs het water fiets dat achter haar huis loopt. De laatste jaren waren dan ook wel vol zorg en bezig zijn met van alles maar ook zo bijzonder dat we het konden doen en vooral dat mijn moeder er zo blij mee was en dat altijd toonde en zei.  Feestdagen zoals Kerstmis en zondag Moederdag, zeker het eerste jaar is dat toch wel vreemd dat je dan geen rekening met haar meer hoeft te houden.
Maar ik heb er best vrede mee, mijn moeder wilde ook niet meer, ze vond het genoeg, 100 jaar geworden en altijd nog in haar eigen huisje geweest al pink ik toch wel even op deze dag een traantje weg………..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Herinneringsbank

  1. Ik ben mijn moeder 16 jaar geleden ook verloren, zij mocht slechts 56 jaar worden. Ook ik pink een traantje weg. Wat zou het fijn zijn om zo’n bankje te hebben ♡

  2. Marja zegt:

    Super om zo’n herinneringsbankje van je familie te hebben. En natuurlijk blijft het een gemis. Mijn moeder overleed in 1990 op 61-jarige leeftijd. En nog heb ik wel eens van die momenten dat ik haar even zou willen spreken.

  3. rietepietz zegt:

    Misschien is het bankje dat ik laatst langs de Vliet tegenkwam dus óók wel via zo’n vereniging georganiseerd., Wel een mooie herinnering.
    Een jaar is nog niets eigenlijk als je iemand die je lief is verloren bent. Het is inderdaad wel heel bijzonder dat ze tot zolang in haar huisje kon blijven.

Geef een reactie

