Hallo mijnheer den Uil…

Ik vind uilen heel erg leuk, echte uilen dan al heb ik er nog nooit een in het echie gezien of op de foto gezet behalve dan in dierentuinen. Maar nog nooit in ’t wild.  Nu ben ik geen vogelaar ik hoef niet zo nodig een lijstje met verschillende vogels af te strepen al vind ik het best wel leuk als ik zoals gisteren opeens een lepelaar tegenkwam.
Maar dit terzijde.
Dat ik tegen mensen in mijn omgeving wel eens zei dat ik uilen leuk vond heeft me inmiddels een stroom van ongewilde uilen opgeleverd in de vorm van beeldjes e.d., hoe kom ik er weer van af, zo nu en dan maar wat “per ongeluk” laten vallen of in onopvallende hoekjes in mijn huis een plaatsje geven.  Dat ik zelf een keer en beeldje kocht dat ik mooi vond bracht iedereen op dat idee blijkbaar. Ja ik weet het, ik ben ondankbaar maar heb wel tegen de gulle gevers gezegd dat ik er nu wel genoeg heb.
Vandaag was ik op de braderie in ons dorp, traditioneel altijd de zaterdag voor de moederdag. Gezellig druk, veel mensen op de been, leuke kramen met cadeautjes en snoeperijen en allerlei andere goedbedoelde zooi zoals je die op braderieën altijd tegen komt. En het weer zat ook niet tegen, geen stralend zonnig weer hier maar wel weinig wind, droog en niet koud. Kortom gewoon zodat je buiten ook op de terrassen wat lekkers kon drinken.
En er waren ook een paar roofvogels aanwezig waaronder twee uilen, oehoe’s en een torenvalk.
Ik vind het echt vreselijk om die beesten aan een touwtje daar te zien zitten. En ik verbeeld me ook dat ze echt zielig zitten te kijken.
Je kon voor 3 euro er mee op de foto gaan, voor geen 100 euro toe zou ik dat doen. Laat die beesten waar ze horen gewoon vliegend in de lucht. Torenvalken zie ik vaak in de polder vliegen, soms biddend in de lucht hangend of gewoon op een lantaarnpaal zitten, het zijn prachtige vogels.


Ik weet het hoor als ik naar de dierentuin ga dan ga ik als het kan wel drie keer naar de vogelshow toe waar de vogels in ieder geval los vliegen maar ook wel getraind zijn. Gevoelsmatig toch iets anders dan deze uilen die aan een touwtje op een paaltje zitten heel de tijd en er even afgehaald worden om mee op de foto te gaan. Soms een beetje opgepord worden om een wat leukere foto te krijgen dus.  Dieren in circussen worden verboden. Als mensen in een tropisch land zijn zal ik maar zeggen zijn ze heel erg verontwaardigd als er een aapje aan een touwtje zit waarmee je op de foto mag.
Wat is het verschil eigenlijk. Als ik zo even wat foto’s sta te maken hoor ik om mijn heen alleen maar o wat mooi, wat een prachtige beesten.
En dat vind ik ook hoor, het zijn prachtige beesten maar laat ze alsjeblieft lekker vrij en niet aan een touwtje op een winkelcentrum staan.
Uilknipoog.jpguil.jpg

 

 

 

 

 

Op een foto lijkt het of de oehoe een knipoog geeft, ik moet meteen denken aan mijnheer den Uil uit de fabeltjeskrant en hoe hij zei:  En nu maar knus naar jullie warme bedjes en denk er om oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Hallo mijnheer den Uil…

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik ben het helemaal met jou eens.

    Diervriendelijke groet,

  2. Hahahaha….de gelijkenis met ” Mijnheer den Uil ” treffend.

  3. Marja zegt:

    Ik ben het ook met je eens. Laat ze in vrijheid leven.

  4. Neeltje zegt:

    😉 Knipoog terug!

  5. beaunino zegt:

    Eens. Ik zei het op fb ook al. Op de vogelopvang hadden we laatst een takkeling binnen gekregen. Ondervoed. Helaas overleed hij.

  6. rietepietz zegt:

    Het zijn inderdaad prachtige dieren maar die zouden zeker niet op deze maniet ingezet moeten worden. Grappig die éne foto met die knipoog, je hebt gelijk, helemaal “meneer de uitl”

  7. Kakel zegt:

    Ik ben het volledig met je eens. Dit zou ik 2017 niet meer moeten mogen.
    Uilen hebben in dierentuinen ook geen leven. Laat ze vrij, denk ik dan!
    Heel leuk,de uil die een knipoog geeft (-:

Geef een reactie

