Onder moeders paraplu

Gisteren heb ik echt een topdag gehad, wat een prachtig weer was het zeg. Ik zou mijn zusje even gaan helpen maar ze appte te warm om wat te doen laten we lekker gaan fietsen, nou had niet veel tijd nodig om daarop volmondig ja te zeggen.
Dus wij op weg, dit keer de Lek overgestoken en richting Alblasserdam gaan fietsen langs de Noord, lekker briesje van het water.  Een mooi rondje gefietst en daarna via de molens van Kinderdijk terug. Ik ben er nu al zoveel keren geweest maar ik blijf het er gewoon prachtig vinden. Op een terrasje met uitzicht op de molens wat gaan eten en toen stelde mijn zus voor om met de boot nog een stukje te gaan varen. Dus wij opgestapt en een rondje meegevaren even een dagje toerist in eigen omgeving ook leuk.
Natuurlijk waren er zoals gewoonlijk veel bezoekers waaronder veel Japanners en door het warme weer werden de paraplu’s gebruikt als parasol. Was blij dat het zonnetje scheen haha maar het was een grappig gezicht. Onder moeders paraplu…… Langs de Lek fietsend naar huis zag ik nog een zeilboot, zo te horen met veel vrolijke jeugd aan boord want de stemmen klinken altijd ver door over het water.
Boot Lek (Medium)Meteen doorgegaan naar een verjaardag die ik nog had en helemaal geen zin eigenlijk om in een warme flat te zitten maar goed toch maar een poosje geweest.
Gisterenavond had ik me nog ingeschreven voor een excursie in onze Eendenkooi, een prachtig gebied en met dit weer heerlijk natuurlijk om een paar uur te banjeren daar door die kooi. Met een leuke groep met mensen en dito gids gingen we op pad. Veel gezien en gehoord weer, doordat ik er al een paar keer geweest was kende ik het verhaal van de plas aardig goed dus hoefde ik niet alles te volgen. Naast het kooigebeuren is het ook een prachtig natuurgebied waar ook bijzondere planten groeien zoals salomonszegel, daslook, wilde hyacinten en het zomerklokje. Er staan ook een aantal heel oude knot-essen die wel een paar honderd jaar oud zijn.  Bij een er van groeien de wortels gewoon in de grote gaten die in de bomen zijn ontstaan. En in een boom hebben ze een nestkasje gehangen met glas er voor waar je de meesjes die er meestal in zitten kan zitten zien broeien. In een andere boom had een halsbandparkiet de broedplaats van een specht ingenomen, er zaten jongen in en je zag ze die voeren. Het was aan het einde en helaas al te donker en ook te hoog om het nog op de foto te zetten.
Maar goed zo was er dus wel van alles weet te zien en over te praten, pas op het einde werd ik ongeveer helemaal lek gestoken door de muggen en ander ongedierte.
Nog even met de gidsen (waren twee gidsen die ieder een aantal mensen meenamen) zitten kletsen het was ook zulk prachtig weer.

Was wel de laatste die wegging dus heb maar even geholpen met opruimen van de banken en kussens.  Dat was wel het minste wat ik kon doen voor zo’n leuke excursie. En natuurlijk heel erg geboft met dat prachtige weer.
Terugfietsend langs de Lek naar huis, een zwoele avond, in de tuin nog een glas (of 2) koele witte wijn genomen om deze mooie dag af te sluiten.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Onder moeders paraplu

  1. Een prachtig verslag met tekst en fraaie foto’s Anneke. Nu eens geen paraplu tegen de regen…leuk!

  2. Kakel zegt:

    Een mooie afsluiting van een bijzondere zomerdag. Ik had wat graag bij de excursie geweest!
    Groetjes

  3. fialas zegt:

    met een variant op Nijhof:
    Domweg gelukkig langs de Lek…..

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik ken ik kan wel zeggen niets van Nijhof maar ooit waren er hier in de Lekdorpen overal ateliers open en waren er verhalen vertellers en dat had ook met Nijhof te maken. Het fijne weet ik er niet meer van…..

  4. Marja zegt:

    En wij mogen met je meegenieten via je enthousiaste verhaal en prachtige natuurbeelden.

  5. rietepietz zegt:

    Kinderdijk staat nog steeds op mijn verlanglijstje, nog nooit geweest en eigenlijk weet ik ook niet goed waar ik het kan vinden, en zo ja of het makkelijk per auto te bereiken is. Ga ik me toch eens in verdiepen voordat het toeristen seizoen losbarst. 😉 Prachtig hé die salomonszegels, wij hebben er een paar in de tuin en daar geniet ik altijd erg van.
    Je bent een echte levensgenieter, goed om mee te mogen genieten.

  6. Wat kan Nederland toch prachtig zijn he. Mooie tocht!

  7. ria zegt:

    Het zal zo’n 35 jaar geleden zijn dat ik op Kinderdijk was.
    Prachtig jou verslag en mooie foto’s . Zie je niet vaak in Nederland paraplue tegen de zon:-)
    Hier was het gisteren 30 graden buiten en 24 binnen en ook nog laat buiten gezeten.

Geef een reactie

