Kopje onder…..

IMG_1519 (2)In ons dorp in een oud politiebureau dat later gebruikt werd als kantoor voor de gemeente zijn deze week een aantal Syriërs gehuisvest. Ook onze gemeente moest een bepaald aantal mensen opnemen en in onze kern zijn dat dus 2 gezinnen en 6 alleenstaande statushouders voor de periode van vijf jaar.  Met de omwonende zijn al gesprekken gevoerd.
Zelf woon ik er ook niet ver bij vandaag waar deze mensen gehuisvest worden, het is twee straten verderop maar heel eerlijk gezegd had ik me er niet echt heel druk over gemaakt al hoorde ik in de wandelgangen wel allerlei verhalen al de ronde doen.
Vandaag was ik uitgenodigd voor de krant om aanwezig te zijn bij de verwelkoming van deze mensen in de bibliotheek.  De burgemeester en wethouder waren er ook bij aanwezig van anders instanties zoals het sportpark, vluchtelingenwerk etc. en ook inwoners konden komen.
De bijeenkomst was gepland tijdens lunchtijd en de mensen van vluchtelingenwerk hadden gezorgd voor eten in de vorm van een buffet. Dat kende ik nog van toen we nog een zelfstandige gemeente waren en dit soort buffetten er altijd waren op de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente.
Na de welkomstwoorden werd het buffet geopend en ik moet zeggen dat geeft wel een ongedwongen sfeer om zo ook een praatje te maken. Al was de taal natuurlijk nog wel een barrière. Er was wel een tolk aanwezig en via haar heb ik een van de nieuwkomers geïnterviewd. De man was samen met zijn vrouw en kind, broer met gezin en ouders hier. Ze hebben een half jaar in de buurt van Zwolle in een opvang gezeten. Gisteren zijn ze pas aangekomen dus kon hij nog niet veel zeggen hoe het hier was. Maar nadat ik wat vragen had gesteld vroeg ik of hij nog wat toe wilde voegen en toen antwoordde hij dat hij met zijn familie niet om economische redenen gekomen was. Wel om een van de kinderen medisch te laten behandelen en hij hoopte hier in Nederland een nieuw leven op te kunnen bouwen. Hij sprak al een mondje Nederlands en begreep wel een paar dingen maar echt een gesprek voeren was nog niet mogelijk vandaar dat de tolk mooi uitkwam.
Na zo’n gesprek kijk ook ik toch wel weer anders tegen deze mensen aan. Het is een moeilijk probleem en dat zal het ook wel blijven denk ik.
Nou ja natuurlijk heb ik ook lekker meegegeten. Eten uit allerlei landen, het smaakte heerlijk en ik heb van alles uitgeprobeerd, zelfs een blokje kaas haha.
Daarna toch nog een eind gaan fietsen, het weer werd steeds beter en toen ik op de terugweg was naar huis zag ik een jongen staan, helemaal onder de modder en nat en nog een beetje bibberend.  Ongeveer in de pukkelleeftijd dus ik denk een jaar of 15.
Hij was met zijn fiets in de sloot gereden. Hij vertelde dat een fietser die hem en zijn vriend tegemoet kwam tussendoor ging en hij daardoor uit moest wijken, precies op een bruggetje en in de sloot belandde.  Ik weet ook dat die schooljongens en misschien nog wel meer meiden altijd 3 of 4 breed rijden, dat deed ik vroeger zelf ook hoor. Maar zelf ben ik wel eens helemaal het gras in gedwongen omdat ze gewoon niet aan de kant gingen. Dus wie er schuldig is, geen idee. Degene die er tussendoor reed was heel hard doorgereden toen ie zag dat de jongen de sloot inging, vertelde de jongen. En dat vind ik dan wel weer een slappe vaatdoek mentaliteit.
Alles nat en onder de modder alleen had hij toch nog iets positiefs, zijn telefoon deed het nog haha.  Zijn laptop in zijn schooltas die ook in de sloot had gelegen had hij nog niet bekeken. Zelf had hij niets verder. Het zonnetje scheen inmiddels al goed dus ik zei, het is gelukkig niet zo koud dus je zal er niet dood aan gaan. Ik gaf het hem nog een pakje zakdoekjes om zijn handen en zadel een beetje schoon te maken en daarna ging hij maar gauw naar huis. Zijn moeder was niet thuis vertelde hij en hij had geen sleutel.
Heb een van de buren geen sleutel vroeg ik, maar dat wist ie niet. Afijn hij zal dat wel weer opgelost hebben of met die vriend meegegaan zijn. b688d56a952Zal best goed gegaan zijn daar ga ik maar van uit. Wat me dan wel altijd opvalt dat als ze met een groepje zijn het vaak van die stoere mannen zijn en als je zo individueel met ze praat dat helemaal weg is.
Hoop voor de jongen dat zijn laptop ook nog intact is dan is het nog alleen maar een kwestie van lekker warm douchen, kleding in de wasmachine, fiets schoonspuiten en het gauw weer vergeten.
Plaatje internet, heb hem maar niet op de foto gezet 😉
Vanmiddag ga ik weer naar Apeldoorn voor het weekend, allemaal een fijn weekend en hopelijk mooi weer.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Kopje onder…..

  1. Rob Alberts zegt:

    Fijn weekend

    Vrolijke groet,

  2. Marja zegt:

    Fijn weekend. (ik hoop ook voor die jongen)

  3. rietepietz zegt:

    Ik lees toch altijd een beetje met kromme tenen dat er tolken aanwezig zijn, mensen die al een half jaar hier wonen zouden zich toch al aardig moeten kunnen redden met de taal. Ik vergelijk het altijd maar met m’n zoon die écht geen tolk tegenkwam toen hij ( weliswaar vrijwillig) naar de USA ging.
    Men neemt naar mijn idee téveel de noodzaak we om de taal te leren.
    Onder fietsers zijn toch aardig wat asociale mensen te vinden, als je iemand het water in drukt zóu je minstens even kunnen helpen om op het droge te komen.
    Geniet maar weer van je weekend met je lief.

    • gewoonanneke zegt:

      Was een prima weekend weer. Toen mijn schoonzusje naar Australië emigreerde moest ze examen doen in Engels anders ging het helemaal niet door. Best een zware test was dat. Logisch dat je de taal leert van het land.

Geef een reactie

