Wat eten wij vandaag

tomaen paarsMijn tuintje begint aardig vol te raken, met het warme weer en de regen van de afgelopen weken vliegt het de grond uit. Normaliter kocht ik altijd slaplantjes maar dit jaar had ik ze gezaaid net als tomatenplantjes. Allebei voor gezaaid in mijn kas dus.
Nou ja van bonen en dingen die ik normaal ook voorpoot in de kas weet ik het dan wel hoeveel ik er van in de grond moet stoppen.tomaten1
Maar bij de sla en de tomaten ben ik toch wel een beetje royaal geweest. Er vanuit gaande dat niet alles op zou komen wat te veel gestrooid. Want alles kwam gewoon wel op dus.
Vorig jaar had ik bij Wim vandaan van die heerlijke peervormige tomaatjes meegenomen en daar de zaadjes uitgehaald en die gezaaid. Allemaal opgekomen haha.
Dat betekent dat ik nu dus ongeveer zo’n 40 tomaten planten heb. Een aantal paarse snack tomaatjes en die gele dus. Zeker die gele heb ik er veel te veel van. Dus dat wordt uitdelen. Ga ze morgen aan de weg zetten met een bordje erbij gratis mee te nemen snacktomaten voor de liefhebbers.
De sla is ook zoiets. Heb al verschillende keren sla gegeten, heb drie verschillende soorten, rucola, eikenblad en pluksla. Door elkaar heerlijk hoor heb gisteren en vandaag er weer van gegeten. Want ik denk dat ik gewoon wel 3 of 4 keer per week sla zal moeten gaan eten om het bij te houden. Het is allemaal pluksla dus dat groeit weer lekker aan.
Voor mijn geen straf hoor, zeker niet met dit weer. En met sla kan je zoveel variëren.
Met wraps of aardappelsalade ook lekker, met ei met tonijn, zondag bij Wim met makreel, met geitenkaas of bieten, tomaten, paprika’s, uien en verse bieslook. Kortom mogelijkheden genoeg om er iedere dag wat anders van te brouwen. Het is ook nog eens zo klaar, alles snijden, schoonmaken en klaar is het. Nou ja als ik het zat ben kan ik het altijd nog uitdelen.


Dit weer is ook echt mijn weer hoor, heerlijk gisteren weer gaan fietsen wilde nog een keer naar de rietorchis met een andere lens op mijn camera en via een kortere weg.
Beide lukte haha. Op een gegeven moment zat ik op mijn knieën en handen een foto te maken toen er opeens een hond aan kwam rennen. Ja hij is zo enthousiast riep zijn baasje nog. Ja ja enthousiast was er niet echt heel blij mee zeker niet toen hij naar mijn fototas toeliep en ik het al zag gebeuren dat hij daar lekker tegenaan zou gaan staan piesen. Dus dacht ik als het baasje niets zeg dan ik maar dus ik riep maar wegwezen naar die hond en hij luisterde nog ook en vertrok naar zijn baasje. Blij toe, heb niets tegen honden hoor altijd zelf gehad zijn toch meestal de baasjes.
Op mijn zoektocht of er nog meer mooie plantjes stonden zag ik opeens een witte bloem die ik niet kende. Ik nam hem een paar keer op de foto. Toen ik thuiskwam zag ik dat het ook een Rietorchis was maar dan een witte. Ik het hele veld zag ik dus ook maar een witte. Heb het gevraagd aan een orchideeën werkgroep en kreeg dus dit antwoord van hen terug: De rietorchis kent twee ondersoorten, de gewone rietorchis (met ongevlekte bladeren) en de gevlekte rietorchis (met ringvormige vlekken op de bladeren). Als je de foto’s van beide soorten op bijv. waarneming.nl bekijkt, zie je dat de kleur van beide ondersoorten nogal variabel is. En er zijn inderdaad ook witte exemplaren bekend. Hoewel ze vaak albino worden genoemd is dat eigenlijk onjuist. Een albino organisme maakt geen enkel pigment aan, terwijl dergelijke “albino” orchideeën nog altijd het groene pigment van het chlorofyl aanmaken. Echte albino orchideeën bestaan wel, maar blijven vaak klein en komen vaak niet tot bloei omdat ze niet genoeg energie kunnen aanmaken. Ze kunnen net overleven, maar niet veel meer. Een orchidee met witte bloemen die normaal gekleurd zijn noemen we een forma alba. Een witte vorm dus (alba is Latijn voor wit). Op de website van de WEO staan foto’s van witbloemige orchideeën
Een snelle reactie en vond het leuk om te weten. Toch wel heel bijzonder hoor in zo’n veld vol paarse echt maar een witte ertussen. En dat te bedenken dat ik nooit of te nimmer een orchidee in mijn huis zal zetten die gekweekt is maar deze die zo in ’t wild groeien vind ik prachtig.
Ik kwam ook nog een rietgors en een rietzanger tegen die beide uit volle borst zaten te zingen, helemaal passend bij de rietorchis.


Misschien denken jullie wel, doet ze ook nog wel eens wat nuttigs haha. Ja hoor soms wel maar zeker met dit weer liefst zo weinig mogelijk. Wel mijn tuintje sproeien, gisterenavond nog rekjes gemaakt voor de tomaten tegenop te laten groeien. De was opgevouwen, flessen naar de container gebracht.  Kortom zoveel mogelijk buiten geweest, heerlijk laat het mooie weer maar blijven hoor.
De plaatjes van de tomaten zijn van www voor ze zover zijn duurt het nog wel even.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Wat eten wij vandaag

  1. Rob Alberts zegt:

    Mooie zonnige zomerfoto’s

    Vrolijke groet,

  2. Mathilde zegt:

    fijne post, je inspireert me met je mooie foto’s. en dat van die witte orchissen, is nieuw voor me. Weer wat geleerd.

  3. JasMien zegt:

    mooie foto’s! je hebt er echt van genoten, dat is wel duidelijk!!

  4. Marja zegt:

    Jij kunt de komende periode helemaal uit je dak gaan. Het weer is super (zolang je niet uit je verschoning waait).

    • gewoonanneke zegt:

      Ik vond het vandaag ook best nog fris met een aardige wind. Gewoon in mijn shirtje langs de Lek fietsend vond ik het gewoon fris. Maar eenmaal in de zon in de tuin uit de wind was het heerlijk .Het wordt zomer heerlijk hoor.

  5. Een prachtig blog, met fraaie foto’s Anneke. Misschien moet je toch maar een bokje nemen, die helpt je wel door al die sla heen.

  6. Lot zegt:

    Je weet best veel van vogeltjes. Op het moment heeft overal een vogeltje het hoogste woord. Ook in veel engelse series hoor je die altijd. Klein bruinig vogeltje altijd hoog op dak of in de boom. Lange zang die eindigt met 2 hogere tonen. Enig idee welke het is met deze info?

    • gewoonanneke zegt:

      Als ik zo je omschrijving lees denk ik een winterkoninkje die zingen momenteel zo prachtig. Ik ben geen vogelaar hoor, hoe meer ik buiten ben hoe meer in er achter kom dat ik nog maar weinig weet ;).

  7. Niks lekkerder dan zelf gekweekte groenten. Die donker rode tomaatjes ken ik niet.
    prachtig en apart 1 witte orchidee, vogeltjes zet ik ook graag op foto’s en ze fluiten ook zo fijn “sommige”. Fijne dag en geniet maar niet met mate.

  8. rietepietz zegt:

    Ik zou de éne vogeltje gewoon voor mus “uitgescholden hebben” (laatste foto)
    Nou volgens mij ben je gewoon héél nuttig bezig hoor, je zorgt voor je eigen eten, voor je lichaamsbeweging én voor mooie natuurfoto’s voor ons, noem dat maar niks.

  9. Kakel zegt:

    Nou ja: doet ze nog wel iets nuttigs! Suffie (-: Jij hebt een of andere vorm van ADHD, je bent altijd zo druk, haha. Bij ons – het veld tegenover de schildpad – bloeit ook de gele ratelaar. Ook een heel bijzonder soort. Dat veld wordt ieder jaar met de hand gemaaid en bij elkaar geharkt door vrijwilligers.
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Denk dat ik probeer een aantal jaren in te halen dat ik dat soort dingen niet deed of de kans er niet toe had. O ik zal eens gaan kijken ben al zo vaak van plan om daar eens te gaan wandelen moet ik wel eerst opzoeken hoe die er uitziet. Dank je voor de tip 😉 Weet denk wel waar het is..

  10. minoesjka2 zegt:

    O, heerlijk hoor!! Ik heb de laatste weken ook niet zoveel gedaan, maar wel lekker genoten van de buitenlucht 🙂
    Met mijn plantjes valt het nog wat tegen. Mijn aardbeien hebben nu het eerste bloemetje, en verder blijft de rucola bij mij bijv, erg klein. ……. maar goed, zou zomaar aan mijn balkon kunnen liggen. Trouwens, de sperciebonen komen wel lekker op 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Het is ook niet te vergelijken eigenlijk. Ik merk zelf ook dat alles wat ik in de volle grond in de tuin poot een enorme groeispurt heeft en wat nog in potten staat veel minder hard gaat.

Geef een reactie

