Op een mooie Pinksterdag…

Wat mij de laatste jaren wel opvalt dat natuurorganisaties hun gebieden toegankelijker willen maken voor het publiek en dat is een goed streven alleen vind ik wel dat ze hier en daar een beetje doorgeschoten zijn door veel wandelpaden te maken waar het daarvoor gewoon zo mooi was met ruigte en waar je lekker rond kon struinen zonder dat er overal bordjes staan dat je niet van de paden af mag gaan.
De Zaag bij ons in de buurt is zo’n gebied, tenminste het nieuwste gedeelte waar ze nu bezig zijn om een vloedbos met sleuven te creΓ«ren met uitkijkposten e.d. Mooie wandelpaden en ik moet zeggen het ziet er prachtig uit hoor maar er is ook wel heel veel moois weggehaald in mijn ogen dan.
Ik heb dat in korte termijn gezien bij Wim in Apeldoorn in park Berg en Bos waar ook een dassenburcht werd verwijderd misschien verplaatst als dat kan voor een bankje dat daar moest staan. Bij de molens van Kinderdijk waar ze ook natuur verwijderd hebben om een wandelpad te maken zodat de toeristen nog wat dichter bij de molens foto’s kunnen maken. Zo zonde…… Daarachter weet ik dat er wel een mooi natuurgebied is maar daar mag je weer niet komen.


Zondag waren we naar de Biesbosch gegaan, we hadden het gevoel in een pretpark terecht te zijn gekomen. Grote parkeerplaatsen overal, een zwemvijver, een kinderspeelplaats. Als je aan het fietsen was bijna omver gereden worden, slecht aangegeven routes, voor een simpele routekaart 8.50 vragen. Ik vond het echt een afknapper. Misschien als we met een bootje de echte Biesbosch in gegaan waren dat we wel een mooi stuk natuur gezien hadden maar hier hadden we het al heel snel gezien zo.
Zaterdag zijn we op de kleine Zaag zoals het heet gaan wandelen, een stuk van de Zaag waar ze (nog) niets veranderd hebben en we hebben er echt 2 1/2 uur lopen struinen, zo nu en dan klimmend over bomen, echt helemaal niemand tegengekomen behalve wat koeien en allerlei vogels, vlinders en andere dieren. Genietend van een zwevende buizerd boven ons. Een heel veld met mint. Zo heerlijk als je dat ook allebei zo mooi vind en van kan genieten.
Afijn een prachtig weekend gehad, Wim bleef een dagje langer dan normaal, heel gezellig.
Buiten kunnen eten in de tuin, terrasje gepakt, genoten van ons samenzijn, verrast worden toen we bij een terrasje vandaan kwamen bij de surfplas dat daar twee bergeenden zwommen met 11 pulletjes, nog heel klein, denk net uit het ei. Geweldig gezicht. kortom prachtige Pinksterdagen achter de rug.
P.s. de foto’s van de Zaag geven niet aan hoe mooi het daar is, gewoon weinig foto’s gemaakt πŸ˜‰

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Op een mooie Pinksterdag…

  1. Zonde dat ze van zo’n prachtig natuurgebied als de Biesbosch, een pretpark aan het maken zijn Anneke.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het viel ons zo tegen, Wim had nog gezegd misschien had ik andere schoenen aan moeten trekken voor modder of zo. Maar nee hoor keurige wandelpaden pff, wij vonden er niks aan.

  2. Lot zegt:

    Wat jammer dat de Biesbosch zo veranderd is. Ik ken het nog puur waar we met de boot een week middenin de natuur lagen tijdens de vakantie, droogvallen en de getijden meemaken.
    Ook de jachthaven in Drimmelen was er toen nog niet, ook een winkel was er nauwelijks in het dorp.

  3. Wij voeren altijd vanuit Hank de Biesbosch in. Jaren terug. Toen was alles nog mooi. Tochtje met de fuisterboot is ook nog wel leuk. Ben al jaren niet meer geweest daar.

  4. ria zegt:

    Het is voor mij ook lang geleden dat ik er was en wilde graag deze zomer weer gaan maar nu ik dit lees weet ik het nog niet. Ik dank dat je het beste met de boot kunt en het mooiste gebied zult zien.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat denk ik ook hoor, waar wij waren in Sliedrecht was het echt vertier en recreatie zoals speeltuin en zwemvijver en horeca. Niks mis mee als je dat zoekt. Onwijs druk op zo’n zomerse dag en weinig natuur.

  5. Mooi logje.. schattig die kleine pulletjes!

  6. rietepietz zegt:

    Ruige en wilde natuur is er steeds minder , dat klopt. We zijn gewoon te dicht bevolkt en om nog een béétje te kunnen recreΓ«ren doen ze dit soort dingen. Het ergert me ook vreselijk als men beweert dat er ” een nieuw gebied aan de natuur terug gegeven wordt” alsof er ergens een stuk land aangespoeld is , terwijl ze een paar boerderijen weggejaagd hebben en weiland ( wat naar mijn idee Γ³Γ³k natuur is” beplanten en presenteren als “nieuwe natuur.”

  7. Kakel zegt:

    Ik zag je eerste foto en herkende de locatie onmiddellijk.
    Alles moet tegenwoordig “beheerd” worden en “geschikt voor recreatie” gemaakt worden. Althans, mensen die achter tekentafels zitten. Ik snap er geen reet van.
    In de Biesbosch kun je een tocht met een fluisterboot maken. Die is wel de moeite waard maar het blijft zoiets als Amsterdam verkennen met een rondvaartboot…
    Mooie foto’s!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat hadden we eigenlijk ook moeten doen maar goed daar in Sliedrecht was het echt een soort pretpark ook wel leuk hoor voor mensen met kinderen maar iets van natuur zagen ze volgens mij niet.

  8. fialas zegt:

    de verwende burger zou moeten leren dat hij ook wel eens ergens gewoon weg kan blijven, ergens vanaf kan blijven.

Geef een reactie

