Als de kat van huis is……

MuizenfeestTja ik wist het al lang deze winter hebben de muizen feest gevierd in mijn blokhut en ik wist ook dat ik daar nodig eens een keer letterlijk en figuurlijk de bezem doorheen moest halen.
Vanmiddag was dat voor mij de uitgelezen middag om daar eens mee aan de slag te gaan.
Om twee uur was ik thuis, vanmorgen gewerkt,  lekker een rondje gefietst en boodschappen meteen gedaan. Na een bakje thee ben ik meteen begonnen, eerst alle kratten met “rotzooi” eens kritisch bekijken en wat dingen opruimen, je kan tenslotte niet alles bewaren. Onderdelen nog van een pomp uit de vijver die ik allang niet meer heb en zo heb je soms van die dingen.
In de schuur ruikt het ook echt naar muizen, hoe kan je die nou ruiken vroeg iemand toen ik dat vertelde. Nou wij hebben een dierenwinkel gehad waarin we ook witte muizen verkochten dus ik weet precies hoe muizen ruiken (stinken).
Een soort zoete weeïge lucht.
(Daarbij moet ik altijd denken aan het verhaal van Roald Dahl trouwens van de heksen die kinderen kunnen ruiken en ze in muizen veranderen haha)
Het is mijn eigen schuld dat die muisjes zo hun gang konden gaan. Schermafbeelding-2014-11-27-om-22.59.06Heel de winter ben ik wat slordig geweest met mijn vogelvoer, dus de zakken met zonnepitten, nootjes en andere zaden waren zo bereikbaar voor deze grijze rakkers. Vorige week toen Wim er was en wat uit de schuur pakte zag hij er nog een lopen.
Ik weet dat er altijd wel wat muisjes onder de vlonder voor mijn schuur huizen en zolang ze daar blijven heb ik er geen moeite mee. Ben ook niet bang voor muizen als ze maar niet opeens omhoog springen of zo.
Een keer een aantal jaren geleden heb ik er een paar binnen gehad, ja dan gaan ze te ver dus wat muizenvallen gekocht en de openingen waar ze door naar binnen kwamen afgedicht. En toen waren ze zo vertrokken.
Ooit zag ik er ook een in de vijver zwemmer, echt een raar gezicht, ik dacht wat zwemt daar nou maar gewoon een muisje, wist echt niet dat ze konden zwemmen.
Maar goed vanmiddag echt door heel de blokhut lagen lege zonnepitten, keutels van muizen, getver, echt vies hoor. Met handschoenen aan de slag gegaan dus. Alle kratten er uit de kasten schoongemaakt. Nog een nieuwe plank er bij gemaakt, lekker bezig geweest zo. Hou wel van dat rommelen zo. Ze hadden alleen wel wat gaatjes geknaagd in een plank van de blokhut die toch al slecht was, daar was ik dan weer niet zo blij mee.  Peter had ooit jaren geleden eens een keer een surfplank met een aantal zeilen gekocht en ja hoor die konden wel mooi bij zijn moeder in/achter de schuur dus. Muisjes 1De surfplank was inmiddels al vertrokken, werd nooit wat mee gedaan maar de zeilen staan er nog steeds. Dus Peter even ge-appt wat ik er mee moest doen. Doet ze maar weg mam, zei hij, ik ga er toch niks mee doen. Het zijn ook wat oudere zeilen dus tegenwoordig wordt er met heel andere planken en zeilen gesurft. (Dacht echt dat gesurft met een d op het einde werd geschreven, klinkt raar hij surfte voor mijn gevoel).
Nou ja misschien nog even op een weggeefhoek zetten misschien dat iemand ze nog kan gebruiken en anders maar naar de stort.
Er stond ook nog een mooie giek van de boot nog, heb mijn exgenoot even gebeld om te vragen of hij er nog wat aan heeft of mee kan. Hij wilde hem wel hebben en meenemen naar de haven. Zelf kom ik daar eigenlijk nooit meer. Ook weer opgeruimd. Geen muisje gezien vandaag, denk dat ze weer naar hun oude stekje onder het vlonder zijn vertrokken.
Half 8 was ik klaar en kon ik nog even genieten in het zonnetje en buiten eten, heerlijk hoor, Beertje slaapwas nog weer mooi weer geworden eigenlijk.
Een mooie opgeruimde blokhut met ruimte weer, een voldaan gevoel, na een uitgebreide douche nog even bloggen en ik denk dat als ik zo mijn schone bedje in kruip dat ik binnen no time vertrokken ben naar dromenland.

Plaatsjes www

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Als de kat van huis is……

  1. Rebbeltje zegt:

    Prachtverhaal en geen muis meer te bekennen…
    Roald Dahl roept bij mij gelijk herrinneringen op van de Sjakie en de chocoladefabriek en Daantje de wereldkampioen. Lievelingsboeken van 1 dochter…
    Groetjes en dit weekend maar genieten van een schone blokhut 😉
    Slaap wel

  2. Rob Alberts zegt:

    In de winter komen de muizen de meterstand in mijn meterkast controleren.
    Vanuit de meterkast kunnen ze niet verder komen.
    Dus dat vind ik niet erg.

    In huis heb ik dus nooit muizen.

    Het vogelvoer krijgt wel soms bezoek van muizen.
    Het maakt niet uit hoe hoog het hangt, maar de muizen komen er.
    Zelfs als het aan draad is opgehangen dan lopen ze over het draadje naar het vogelvoer.
    Een indrukwekkend gezicht.

    In mijn tuin staan de katten op een rij voor het beste plekje om de muizen te vangen.
    Daar lach ik geregeld om.
    De muizen vinden dat vast wat minder.

    Diervriendelijke groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik wil ze buiten ook niet vernietigen hoor maar heel mijn blokhut ondermijnen dat is natuurlijk niet te bedoeling. Gewoon mijn voer beter afsluiten dan is er niets te zoeken daar. Buiten mogen ze van mij hoor..

  3. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Volgens mij genoot je.
    Stiekem!

    • gewoonanneke zegt:

      Openlijk, ik vind dat opruimen heerlijk en vond het ook wel grappig dat ze zo slim waren om alles op te vreten. Maar van mijn blokhut moeten ze wel afblijven natuurlijk, ze kunnen ook te ver gaan.

  4. Muizen zijn erg schrikachtig, wanneer je hard BOE roept, liggen ze met de pootjes in de lucht…hihi.

  5. Lot zegt:

    Gisteren toevallig een overall gerepareerd die de muizen ook lekker als nestmateriaal hadden gevonden.
    Als je niet zeker weet of een d of t moet worden gebruikt het aloude Kofschip weer inzetten, werkt nog steeds prima. Wordt dat op school nog toegepast eigenlijk?

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat Kofschip, zelf op school echt nooit van gehoord hoor, meestal zit ik ook wel goed maar hier was ik een beetje verrast van, klonk me zo vreemd in de oren.. Weet ook niet of het nog toegepast wordt, geen idee……..heb mijn zoon er ook nooit over gehoord trouwens.

  6. Marja zegt:

    Een vruchtbaar dagje dus.

  7. rietepietz zegt:

    Dus de “voedselbank voor muizen” is nu gesloten;-) Ik ben ook niet bang voor muizen maar ze kunnen me wél laten schrikken omdat ze altijd opduiken als je ze niet verwacht. en ze zijn zó watervlug!

  8. Klinkt in mijn oren wel als een heerlijke ZEN dag. Zelfs die muizen. Het uitroeien ervan dan. Ik vind ze eng. 😬

    • gewoonanneke zegt:

      Dat was het ook, ik vind opruimen leuk om te doen. Ik vond vorige week een dode muis in een emmer getver daar was ik ook niet blij mee. Had niks er aan gedaan geen gif of zo dus denk zelfmoord haha…..

  9. minoesjka2 zegt:

    Ach, die muizen dachten ook, : ons winterpaleis word schoon gemaakt dus wij nemen de benen 🙂

  10. Kakel zegt:

    Daar heb je een behoorlijke kluif aan gehad. Van opruimen krijg je meestal wel een opgeruimd (lees: leeg) hoofd. En ook een lege schuur (-:

Geef een reactie

