Buitenspeeldag…..

Vandaag was het landelijke buitenspeeldag en ook bij ons in het dorp werd er iets georganiseerd in dat kader door de plaatselijke speelotheek.  Op een plein hadden ze allerlei spellen en speelgoed die ze ook uitlenen neergezet en daarbij een paar

springkussens voor de kinderen.
Een dag buitenspelen, tja ik weet niet precies waarom dat nou georganiseerd wordt, volgens mij wordt er hier in ons dorp door kinderen nog best heel veel buiten gespeeld.
Er zijn speelvelden, op de sportterreinen mag er steeds vaker vrij gespeeld worden evenals op de schoolpleinen zoals bij mij in de buurt een zogenaamd Johan Cruyff schoolplein waarop allerlei spelvormen gedaan worden en ik zie daar echt wel dagelijks kinderen spelen> Maar goed een keer extra aandacht dat buiten spelen belangrijk is daar is niets mis mee natuurlijk.
Zeker voor kinderen die onder minder goede omstandigheden in flats of steden met weinig ruimte wonen en veel verkeer zal het best vaak voorkomen dat ze nauwelijks buiten kunnen spelen.


En ik ben er van overtuigd dat buiten spelen heel goed voor kinderen is. Mijn eigen kind was altijd al een buitenkind die zag ik nooit binnen. Gauw huiswerk maken en dan zo snel mogelijk naar buiten toe. Toen hij kleiner was op het speelveld en later vooral veel voetballend op de trapveldjes. Ooit hadden de omwonenden van het trapveldje een keer de politie ingeschakeld omdat ze teveel herrie maakten. De agent had toen tegen de jongens gezegd “ga thuis lekker computeren bij je moeder”. Zo’n belachelijk advies.
In plaats van gewoon wat afspraken te maken met die jongens want ze namen dan ook een radio mee en ik vond best wel dat ze dat niet hoefden te doen. Kan me voorstellen dat zoiets storend is.
En mijn ervaring was dat er best afspraken gemaakt kunnen worden met die jongens.
Ik herinner met nog dat op het kleine speelveldje Peter en zijn vriendjes toen ze wat groter werden ook gingen voetballen tegen een van de schuurtjes die daar stonden.
Soms vloog er wel eens een voetbal in een van de tuinen en daar was een man die de ballen niet teruggaf.
De eerste keer dat het bij Peter gebeurde (nieuwe bal voor verjaardag) en hij hem na het vragen toch niet terugkreeg ging in naar die mensen toe. De man vertelde toen dat hij er geen moeite mee had als kleine kinderen daar aan het ballen waren en als er daar dan eens een bal over het hek geschoten werd. Maar die best wel flinke groep grotere jongens die zo hard schoten en de ballen die zo vaak in zijn tuin kwamen en ook zijn plantjes en bloemen beschadigden. Ik kon me daar wel iets bij voorstellen. Dus in gesprek met de man, de grotere jongeren en nog wat andere ouders gegaan en de afspraak gemaakt dat die grotere gasten voortaan op een nabij gelegen ijsbaan zouden gaan voetballen en dat die kleintjes dan op dat veldje konden spelen.  Ze kregen alle ballen terug, inmiddels had hij er al een stuk of 15 opgespaard.  Beide hielden zich aan de afspraken en het probleem was opgelost.
Heel druk was het niet op deze buitenspeeldag, het was ook schitterend weer en denk dat veel ouders vanmiddag richting zwembad vertrokken waren.
Ik had mezelf vandaag verder een vrije dag gegeven. Heerlijk gaan fietsen in de polder, ik wilde graag naar de zwarte sterns, ik vind ze zo prachtig en weet een plekkie waar ze ieder jaar wel zijn.


Dus daar naar toe gaan fietsen. Ze hadden net het gras gemaaid dus kon ik heerlijk op het inmiddels hooi geworden gras gaan zitten en genieten van de vliegkunsten van deze sterns.  Een fuut die nog voor mijn neus een visje uit het water haalt. Aan de overkant de rietzangers die voor een vrolijke noot zorgden en een meerkoet die weer eens ruzie had, dat kunnen ze goed, en een andere achterna zat.  Het leek wel of hij op het water liep……..
Een fantastisch gezicht en natuurlijk de nodige foto’s gemaakt en een aantal zijn best goed geslaagd vind ik. De zo snel vliegende zwarte sterns zijn best lastig om goed op de foto te krijgen. Een kwestie van veel maken en dan maar hopen dat er een paar mooi geworden zijn en dat ik wel gelukt. Helemaal heerlijk zo’n mooie zomerdag……….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Buitenspeeldag…..

  1. Het zal misschien bedoeld zijn, om de jeugd bij hun digitale speeltjes uit huis weg te sleuren Anneke. Ze zouden weer veel meer moeten touwtje springen, zakdoekje leggen en hinkelen, knikkeren is natuurlijk ook leuk om te doen…..je ziet het niet meer.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat klopt hoor je ziet dat zelden of nooit meer. Zie ze nog wel veel buiten spelen bij ons hier maar allemaal op kant en klare toestellen. Weinig dingen om je fantasie op uit te leven.

  2. Buiten spelen is heerlijk.. Hoewel mijn kleindochter gek is op gamen op de computer en zo was ze zondag, buiten, aan het monopoly spelen.. Zo leuk om te zien!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja buiten spelen is denk heel goed voor kinderen. Peter was echt een buitenspeler altijd al geweest, nooit een gamer geweest eigenlijk. Ooit zo’n apparaat waarmee hij allerlei sporten kon doen weet ik veel haha na drie maanden weer als nieuw verkocht deed er niets mee.

  3. Niets zo mooi om te zien als een kind dat buiten aan het spelen is.

  4. rietepietz zegt:

    In de grote steden is buiten spelen voor kinderen inderdaad vaak lastig, alles is zo bebouwd. dat ze al gauw problemen veroorzaken, daar helpt zo’n buitenspeeldag geen fluit voor. Je krijgt er geen speelruimte door..
    Maar jij heb heerlijk “buiten gepeeld” mag ik wel zeggen;-)

  5. minoesjka2 zegt:

    De vogels hebben in ieder geval wel weer lekker gespeeld buiten, en jij heb ze weer mooi vast gelegd 🙂

Geef een reactie

