Sprengen en beken……

Vanmiddag weer thuisgekomen na een heel fijn weekend in Apeldoorn. Ik ben er nu inmiddels al heel wat keren geweest en eigenlijk nog nooit dat het echt mooi weer was. Terwijl Wim de keren dat hij bij mij geweest is bijna alle keren mooie weer had, hoewel we ook wel eens een keer flink natgeregend zijn op de fiets.
Dit keer ook weer, vrijdag was het gewoon koud (scheelde zo een graad of 10 met de dag er voor) en zaterdag werd het ook pas in de middag en avond wat beter. Vandaag toen ik weer naar huis ging was het prachtig weer.
We hebben geleerd er mee te leven en vermaken ons altijd wel.
Gisteren was het niet zonnig maar wel droog niet zo koud als de dag ervoor.  Na een bezoek aan een zomermarkt zijn we  in Berg en Bos gaan wandelen. Wim woont er dicht bij, zondags als het ’s morgens wat rustiger is horen we de apen schreeuwen in zijn huis.
Een groot contrast, ga je naar rechts heb je daar de Apenheul, heel veel drukte en wij gingen linksaf wandelen langs de sprengen.  Even een stukje geschiedenis gepikt van de gemeente Apeldoorn……
Apeldoorn heeft veel beken en sprengen. Deze zijn belangrijk voor de beheersing van overvloedig grondwater. Daarnaast bieden ze ruimte aan afgekoppeld regenwater, natuurontwikkeling en recreatie. In het verleden speelden de beken en sprengen een belangrijke rol in de papierindustrie en voor de vele wasserijen in Apeldoorn.
Wat is een spreng?  


Een spreng, sprang of Sprengebeek is een door mensen gegraven of verlegde beek. De bronnen zijn zodanig  gegraven dat ze onder druk staand grondwater aan de oppervlakte brengt. Op de Veluwe heeft het woord spreng een bijzondere betekenis. Spreng gebruiken we hier voor een gegraven bron of sprengkop. Een Sprengebeek is dan ook een gegraven beek die met name gebruikt werd voor de aandrijving van watermolens, voor het maken van papier en/of voor water voor de wasserijen. Soms werden de stroompjes kunstmatig ‘opgeleid’ ten opzichte van de bodem van een dal. Door zoveel mogelijk de hoogtelijnen te volgen, en dus de zijkant van de dalen te zoeken, blijft op de plaats van de watermolen zoveel mogelijk verval over. In Apeldoorn zijn vooral Sprengebeken.

In het park Berg en Bos konden we langs de sprengen wandelen, heel rustig daar want het is best klimmen en stijl en niet iedereen zoekt dat ook op. Ik vond het echt heel prachtig om daar te wandelen. Had geen camera bij me maar met mijn telefoon een paar foto’s gemaakt.  Best steile wanden, werd ook voor gewaarschuwd, maar een mooie gezicht. De gemeente doet er veel aan om deze sprengen te onderhouden.
Hier en daar liggen grote ijzerhoudende stenen, een ervan de rechtopstaande wordt de ijzeren man genoemd.
Na het wandelen gaan we nog even kijken bij de uitkijkpost waar regelmatig herten te zien zijn. Vandaag dus niet, wel zien we nog een aantal wilde zwijnen maar toen was mijn telefoon net leeg…..

Volgende keer beter. Echt wild zijn ze niet hoor, ze hebben een plaats gecreëerd waar ze graag komen met een modderbad er bij. Maar het was wel een leuk gezicht, drie generaties van hele kleine biggetjes een aantal van een of twee jaar oud en de volwassen zwijnen. Een mooi gezicht.  Ik heb inmiddels al aardig wat mooie plekjes in Apeldoorn gezien en het is een prachtige omgeving om te zijn, een leuke stad en natuurlijk een lieve vriend.
Het contrast met waar ik woon is best groot maar als ik dan zoals vanmiddag nog door de polder weer naar huis fiets geniet ik ook weer volop.  The best of both worlds………

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen, Veluwe verhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Sprengen en beken……

  1. Een prachtig blog, met fraaie foto’s Anneke, ik heb een paar jaar in Apeldoorn gewoond, de natuur is daar schitterend.

  2. Rob Alberts zegt:

    Wat een prachtig blog en een mooie omgeving.

    Zomerse groet,

  3. Apeldoorn (Veluwe) is prachtig! En ja, jij hebt ook het beste van 2 mogelijkheden zo! En Wim ook! 🙂

  4. tagrijn zegt:

    Nu weet ik ook wat een spreng is. Kende het woord wel, maar niet de herkomst. Dank je wel. Ook voor de foto’s van mijn favoriete stukje natuur in Nederl;and.

    • gewoonanneke zegt:

      Ze hebben het daar goed in stand gehouden, het is echt mooi daar maar in de polder ook hoor, als ik thuiskom geniet ik altijd weer van het laatste stukje door de polder naar huis fietsen van het weidse landschap…..

  5. minoesjka2 zegt:

    Als ik het te druk vind in de Apenheul, ga ik meestal ook nog een uurtje links af ……. inderdaad langs de zwijnen ……. eigenlijk is het daar altijd rustig, en daar kan ik enorm van genieten. En de aapjes zie ik dan de volgende keer wel weer, want als het daar zo druk is, vind ik er ook geen klap aan. 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Je kunt daar goed wandelen, er is ook een wandeling van een km of 8 door het natuurgebied dat er aan grenst dat willen we de volgende keer doen> Wim krijg ik helemaal niet mee naar de Apenheul, zelf ga ik nog wel een keer alleen zonder hem voordat ik naar huis ga dan blijf ik een dagje langer en ben er dan dichtbij meteen.

  6. rietepietz zegt:

    Je bent een tevreden mens, kan menigeen een voorbeeld aan nemen. Nederland heeft best mooi wisselende natuur over het land verspreid. Je laat ons dus ook het beste uit twee werelden zien.

Geef een reactie

