Wat de boer niet kent…….

IVijver (Medium)vijver 1 (Medium)edere morgen is het eerste wat ik doe (behalve douchen en aankleden natuurlijk) is de waterkoker aanzetten en even naar buiten lopen om te kijken of alles er normaal uit ziet. Gewoon een gewoonte, in de winter meestal niet hoor maar zomers wel. En opeens zag ik dat de vijver meer dan half leeg was, alleen het diepe gedeelte stond nog vol. Ik schrok er van en zag dat het water wel uit de pomp in de vijver pompte maar toen ik bij het filter kwam zag ik dat het enorm lekte.
Nu had ik de laatste maanden al een paar keer de vijver wat bij gevuld maar ik weet dat aan het droge weer en de wind waardoor veel water zou verdampen maar achteraf denk ik nu dat hij misschien al eerder lekte alleen nog niet zo hard als vannacht blijkbaar. Dus de pomp uitgezet en gekeken. Niets meer aan te doen, de filter is ook al 20 jaar oud, de pomp het ik een aantal jaren geleden al vervangen maar het filter nog nooit. Helaas moest echt de vijver eerst bijvullen dus kon niet mee met mijn vriendin naar Gouda gaan fietsen. Achteraf niet zo erg want vanmiddag ging het toch wel aardig regenen nog. doperwten (Medium)Meteen maar een nieuw filter besteld, dure hobby, en morgen komt ie al en heb me maar nuttig gemaakt in de tuin. Ik ben natuurlijk, hoewel natuurlijk, opgegroeid met groentes uit onze eigen tuin. Wij hadden een groot stuk grond rond het huis en daar had mijn vader een grote moestuin.
Wij aten dan ook altijd de gewone dingen zoals aardappelen,  sla, andijvie, snijbiet, bonen, spruiten, koolsoorten, knolletjes, kroten (rode bieten), penen, uien, tuinbonen en wat er nog meer voor dagelijkse kost verbouwd werd. Heel veel werd en ingemaakt in potten.
De fruitbomen zorgden voor appels, peren en heel veel bessen, pruimen en ook daar werd voor de winters van alles van gemaakt zoals appelmoes, peren op sap en bessensap dat we dan door de pudding of zo aten, heerlijk vond ik dat. Vijg
Maar goed daar dacht ik gewoon nooit bij na hoor en het gebeurde ook wel eens een keer dat mijn moeder misschien zoiets als spinazie niet goed gespoeld had en het wel eens knarste.
Als mijn vader op de tuin aan het werk was pakte hij wel eens een peentje, ik zie het hem nog doen, veegde het af aan zijn broek ( ah dat heb ik van hem, mijn handen afvegen aan mijn broek haha ) en dan kreeg ik het van hem en at het zo op.  En dan dacht ik echt niet aan beestjes of het is vies of zo.
Nu heb ik zelf weer een moestuintje waar ik zo’n beetje ook hetzelfde verbouw op kleine schaal natuurlijk en ik weet nog wel dat in het begin als ik op de sla wel eens een slakje of iets anders zat dat ik dacht, pff zo’n zakje kant en klaar gemengde sla is toch wel gemakkelijker om klaar te maken.
Mvijgen (2)aar door het steeds vaker te doen krijg ik er ook routine in en vorige week had ik het best druk en weinig zin om vers eten te plukken in de tuin en dacht ik koop een kant en klare maaltijd bij Appie ben ik snel klaar. Maar toen ik er mee in mij handen stond dacht ik getver wat ziet dat er eigenlijk goor uit en ging naar huis en at mijn eerste sperziebonen en geloof me, ze waren heerlijk, zo koop je ze niet bij Appie of ergens anders.
Ik ben niet iemand die vooraan staat om van alles uit te proberen, ik heb een mooie vijgenboom maar voordat ik de eerste durfde te eten waren er al kilo’s in de kliko verdwenen. Maar bij Wim die allemaal vreemde groentes verbouwt leer ik snel bij.
Afgelopen zondag het ik mijn doperwten geoogst en ingevroren, had al vier keer er van gegeten en nu nog 5 porties in de vriezer gedaan. Een mooie oogst. Vandaag wilde ik tuinbonen eten. Ze zaten dit jaar best aardig onder de luis, daLarve lieverheersbeestjes (Medium)ar zijn ze heel gevoelig voor maar goed. Eerst de bonen wassen en daarna pas pellen, ze zitten in een goeie huls verpakt.  Ze smaakten heerlijk en na het eten dacht ik, de rest ook maar oogsten en invriezen.   Ik ging aan de slag om ze te plukken en opeens zag ik onderop de blaadjes beestjes zitten zwart met rode kevertjes leken het wel. Getver ik wist niet hoe gauw ik de bladeren in de kliko moest doen en dacht, het zal toch geen kwaad hebben gekund dat ik die bonen opgegeten heb met die beestjes erop (niet dat ze er nog opzaten natuurlijk toen ik ze at) . Dus even op internet gezocht op zwart met oranje kevertje en wat zag ik, het waren de larven van het lieveheersbeestje en ik dacht heel vertederend, ach gut wat leuk. Het idee dat in mijn hoofd genesteld was van zou het kwaad kunnen was opeens helemaal verdwenen. Ik keek nog even verder op internet en zag dat je ze zelfs kon kopen voor het bestrijden van luizen op een natuurlijke manieTuinbonen (Medium)r. Ik meteen de bladeren met die beestjes weer uit de kliko gehaald en in de tuin gelegd, laat ze hun gang maar gaan want ook in mijn snijbonen zag ik een begin van luis dus laat ze die maar lekker opsmikkelen.  Onbekend maakt onbemind, wat de boer niet kent vreet ie niet. Langzaam leer ik het weer helemaal waarderen. Het is echt al oogsttijd en de kroten staan ook al te pruttelen die wil ik morgen eten met mijn eigen geteeld uien. Ik ga het steeds leuker vinden om te doen. Eet nu zeker al een week of drie uit mijn eigen tuin en als ik kijk hoeveel bonen er nog aan zitten te komen kan ik voorlopig nog wel vooruit.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Wat de boer niet kent…….

  1. Marja zegt:

    Wat lief dat je ze weer uit de kliko hebt gered.

  2. Niets is lekkerder dan groenten en fruit uit eigen tuin lijkt mij Anneke, dan weet je tenminste wat er op je bord ligt. Die larven zullen jou eeuwig dankbaar zijn, de luizen niet…hihi.

  3. fialas zegt:

    probeer bonenkruid tussen de tuinbonen, dat helpt tegenzwarte luis. en waarvoor heb je een filter in je vijver? ik heb kristalhelder water zonder filter, dat doet de aanwezigheid van zuurstofplanten.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is een goeie tip, dank je. Ja mijn vijver is ook zonder pomp wel helder hoor heb er genoeg zuurstof planten in staan. Maar ik vind het gekletter van het water in de vijver zo leuk.

  4. Thuisbijmij zegt:

    Wij eten veel fruit uit eigen tuin. Peren, pruimen, bramen en druiven. Heerlijk.
    Groenten heb ik nooit zelf geteeld, lijkt me heerlijk.

  5. Veel mieren zorgen ook voor luizen hoorde ik laatst. Larven van lieveheersbeestjes zou ik ook niet geweten hebben hoor!

  6. minoesjka2 zegt:

    Lekker hoor, al die verse groenten ……… nog even en je moet er een vriezer bij kopen 😉

Geef een reactie

