Samen delen oké ???

kersenAl een paar weken had ik het gezien, ik heb dit jaar een enorme oogst (als ik ze zou plukken) van kersen. Kan me niet herinneren een jaar dat er zoveel kersen in de boom hingen. Het is een soort rode kersen, niet heel zoet maar ze zijn best lekker en zo nu en dan pluk ik er wel een aantal om op te eten.
De laatste jaren gebeurde het meestal zo dat er opeens een zwerm vogels denk spreeuwen of zo kwam (niet dat ik ze ooit zag) maar opeens was dan echt heel mijn boom leeg.
Dit jaar was het nog niet gebeurd alleen Pa en Ma merel zie ik er met grote regelmaat uitkomen met een kers in hun bek.
Opeens begon het te kriebelen om er wat te plukken en iets mee te doen dus had ik bedacht om er jam van te maken. “Bij jou komt iets altijd op als kakken” zei mijn moeder altijd en zo is het wel.
Vanmorgen ging ik fietsen met mijn zus, lekker terrasje gepakt onderweg een paar keer en even bij de action langs om wat potjes te kopen. De eerste stap was gezet.
Thuis even hier en daar lezen hoe je jam moet maken en het leek niet zo moeilijk hoor dus bij de appie wat speciale suiker gekocht en vanmiddag na het bezoek aan de  “tietenbus” (bevolkingsonderzoek borstkanker) zoals ik het altijd noem begonnen met het plukken van de kersen.
Merel vrouw (Medium)Ma Merel zat op een paaltje dicht in de buurt te kijken wat ik daar nou aan het doen was en ik kon haar horen vloeken, daar gaan mijn kersen. Maar ze kan gerust zijn bij de bovenste kan ik sowieso niet komen of ik moet ergens een lange ladder versieren en boven de vijver plukt ook niet echt gemakkelijk. Binnen de kortste keren heb ik een bak vol met kersen geplukt.
Afspraak voor de krant om bij een pannenkoekenbuffet een foto te komen maken en meteen mee te eten.  Wat gezellig en wat hadden die mensen het naar hun zin zeg. De pannenkoeken smaakten heerlijk en hoefde niet te koken vanavond. Leuk was dat die organisatie ook nog korting kreeg omdat ze mij uitgenodigd hadden om er over te schrijven. (gratis reclame) dus die pannenkoeken die ik kreeg hadden ze snel terugverdiend.
Na het eten begonnen aan het pitten van de kersen, ergens op internet las ik dat het een ontspannend werkje was, pff nou ja ik vond het nog al een klusje hoor maar goed het kwam allemaal voor elkaar.  IMG_1685 (Medium)De pitten bewaard en te drogen gelegd in de tuin, kijken of ik er een pittenzak van kan maken.
Even bij de buurvrouw een weegschaal geleend want die had ik niet, had 1250 gram pitloze kersen over die ik samen met citroensap en een pak van die suiker ging koken.
De potjes moesten ook uitgekookt worden dus die weer in een andere pan gedaan.
Een déjà vu gevoel kreeg ik wel even bij het bessensap koken van mijn moeder of het inmaken van appelmoes. De potten uitkoken, grote pannen met dampend fruit. Ik had er vroeger zo’n hekel aan om dat allemaal te moeten doen. Appels en peren schillen, emmers vol en bessen plukken.
Wat een werk moet dat allemaal voor mijn moeder geweest zijn denk ik met terugwerkende kracht om dat allemaal te doen. IMG_1684 (Medium)Geen wonder wat we allemaal mee moesten helpen in die tijd, al las ik liever een boek.
Maar goed de kersen gekookt maar het bleef best nog wel aan de dunne kant, denk of te weinig van die geleisuiker of ik had het nog meer in moeten laten koken. Maar goed alle begin is moeilijk maar ik kreeg wel 5 potjes vol (had er ook precies 5 gekocht dat was wel grappig). Wordt het geen jam dan wordt het vast wel een lekkere saus om bijvoorbeeld warme kersen met ijs en slagroom te eten of zo.
Een paar tips van deze beginneling wat je niet moet doen:
-Een wit shirtje aantrekken als je kersen gaat plukken die al heel rijp zijn
-Oppassen als je de kers uit de pit haalt niet heel de tafel onder gespat wordt
-Een bak met kersen niet in de boom zetten en daarna aan de takken gaan trekken
-Ook  geen lichte broek aantrekken, hoop dat ik alles weer schoon krijg
-Zorgen dat je spullen in huis hebt voordat je begint. Las nog iets van een vultrechter, had wel handig geweest, een pollepel knoeit nogal namelijk
Nou ja weet niet of ik het nog een keer ga doen al hangt er zeker nog een kilo of 3 -4 kersen in de boom. Vond het toch wel een klusje en veel afwas achteraf. Die speciale suiker is ook niet goedkoop.
Resumerend. Het is goedkoper, minder werk en sneller om gewoon een potje kersenjam bij de IMG_1686 (Medium)Lidl te kopen haha……. Ben wel benieuwd hoe het gaat smaken. Misschien is het zo lekker dat het wel voor herhaling vatbaar is. Of kersensap er van maken, dan hoef ik al die pitten er niet uit te halen. Zal nog eens gaan googelen.
Pa en Ma Merel zag ik vanavond weer de boom ingaan, eerlijk samen gedeeld en hangt nog meer dan genoeg voor ze.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Samen delen oké ???

  1. Mooie blog. Lekker ook. Hopelijk was het tietenbezoek ok. Smakelijk! Voor jullie, én de gevederde vriendjes 💚

  2. Thuisbijmij zegt:

    Ik ben pas ook in de tietenbus geweest. Ellendig apparaat. Maar noodzakelijk.
    Jam maak ik ook elk jaar. Bramenjam, teveel wat goed voor me is. Ik vind het heerlijk fruit uit eigen tuin. En laatst is bij ons een nestje jonge merels uitgevlogen. Fantastisch om te zien hoe de kleintjes er langzaamaan klaar voor zijn om uit te vliegen en de wereld te ontdekken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik had al een keer een afspraak laten verlopen maar op een of andere manier durfde ik toch niet over te slaan al hoor ik ook wel kritische berichten er tegenwoordig over. Maar toch maar gegaan en hoop dat alles weer goed is. Mooi he die jonge merels, had ook een keer dat de hele familie langskwam. Hoop volgend jaar zelf ook een nestje in de tuin te hebben.

  3. AnneMarie zegt:

    Het is redelijk hot om je eigen jam te maken. Lekker onbespoten en uit eigen tuin. Je bent echt goed bij de tijd.

  4. Zelf jam maken, is best nog wel een klus Anneke, maar dan héb je ook wat hè? jummie,jummie!!

  5. Marja zegt:

    Goed bezig, dame. Ik hoop dat het smaakt en dat de uitslag na dit onderzoek goed is.

  6. rietepietz zegt:

    Ik vrees dat je de broek wel kunt afschrijven, kersenvlekken zijn echt erg hoor! We krijgen toch ooit nog wel te horen hoe de jam smaakt hé, ben héél benieuwd of het al die moeite waard is.

    • gewoonanneke zegt:

      Het was gelukkig geen nieuwe maar ga het toch nog proberen kreeg een tip van iemand met soda, het is het proberen waard. Ja als Wim er weer is gaan we proeven als jam of als saus over het ijs……

  7. Hier is het al net zo met de kersen, zolang we de bomen hebben, 3 in totaal, hebben we er nog nooit een kers van gegeten, spreeuwen, kraaien of steenmarters gaan er mee vandoor. Als ik jam maak, vorige week zwarte bessen dan maak ik de potten scoon in sodawater en daarna leg ik het aanrechtdoekje erin en alle vlekken trekken eruit. Je zou het met een wit t-shirt kunnen proberen.

  8. minoesjka2 zegt:

    Nou weet ik niet of je de jam al geprobeerd heb, maar ik weet wel dat mijn zus een vriendin heeft die ook altijd zelf kersenjam maakt, en die is me toch lekker!!! Daar kan echt een potje van de lid.l niet tegenop.
    Veel plezier met je jam. Trouwens, als je te veel vijgen hebt, is het heel lekker om ook daar jam van te maken.

  9. Oh heerlijk, zelfgemaakte jam.. Ik heb het ook een keer gedaan Met bramen. Waren toen zo goedkoop dat ik een paar kistjes heb gekocht. Al jaren geleden hoor, was toen helemaal niet in, maar ik vond het leuk en lekker dat het was, jammie! Ben benieuwd hoor!

Geef een reactie

