Mijn buuf….

PeterToen we in 1985 de winkel verkochten kwamen we in een saaie nieuwbouwwijk terecht, een nieuw huis, een blokkendoos noemde ik het altijd, zonder kraak of smaak maar we moesten natuurlijk verhuizen omdat we boven de winkel woonden dus trokken we daar in.
We kregen daar ontzettend leuke buren met al kleinkinderen van Peter zijn leeftijd en die speelden altijd met elkaar. Twee meiden en Peter liet soms wel gewillig met zich sollen zoals een strik  in zijn blonde haren laten maken.  (Het opzoeken van de foto oooooo dat duurde even meteen een paar albums gekeken, waar is de tijd gebleven zeg pff )
Nadat we na 10 jaar verhuisd waren bleven het vrienden al zagen we elkaar niet zo vaak meer.
Mijn buuf en ik besloten iedere week een avond te gaan wandelen, later werd dat soms fietsen en  we hebben een tijd samen gezwommen.
Lekker kletsen over van alles en dat bleef ook na mijn scheiding en dat is nog steeds zo en we lachen ook wel wat af hoor. We kunnen alles bij elkaar kwijt en weten dat het niet verder komt.
Twee jaar geleden verhuisden ze naar en appartementen complex waar veel oude mensen wonen, zij is wel 9 jaar ouder dan ik en haar man nog eens 9 jaar ouder dus die is al 82 jaar inmiddels en zij 73.
Maar ze in daar helemaal op haar plaats terecht gekomen. Ze sjouwt nog allerlei dames (de meeste mensen die er wonen zijn dames, hoezo het zwakke geslacht ?? ) overal mee naar toe in haar auto en haar man vind het wel best.  Als hij zijn boekje heeft dan is het wel goed voor hem. Het is niet zo’n actief iemand, nooit geweest. Het initiatief om dingen te doen kwam toch altijd wel bij haar vandaan.
Vorig jaar werd hun appartementencomplex ingepakt in plastic, precies in de zomermaand want de balkons moesten gerestaureerd worden.  Boomgaard (Large) (Medium)Sowieso zou ik voorlopig nog nooit in zo’n hok ( zoals ik het altijd noem, een kamer, een slaapkamer badkamer, keuken en balkonnetje) willen wonen maar toen het zo ingepakt was, was het helemaal niet om uit te houden. Helemaal geen uitzicht en warm.
Gelukkig viel het voor haar ook wel precies in hun vakantie, ze gaan altijd vier weken met de caravan naar een camping in Drenthe.  En tijdens mijn vakantie die daarna viel konden ze lekker bij mij in de tuin zitten en meteen een beetje bijhouden.
Maar veel bewoners hadden het slecht naar hun zin dus ging zij met nog een mevrouw die nog jonger is dan zij, maar een veel oudere man heeft vandaar dat ze daar wonen, op woensdagmiddag in de recreatiezaal een gezellige middag organiseren voor alle ingepakte bewoners zal ik maar zeggen. Gewoon een hapje en drankje, een spelletje doen of gewoon wat kletsen met elkaar. Alles kon niets moest.
De middagen vielen zo in goede aarde bij de bewoners en er kwamen ook weer andere contacten uit. Mensen die daar bijvoorbeeld een spelletje deden gingen met elkaar afspreken om eens bij elkaar te komen.  Het had meteen een sociale functie gekregen.
De balkons werden weer “ontplasticd” en veel bewoners vonden het jammer dat de middagen over waren. Dus besloten de twee dames om er mee door te gaan maar dan een keer in de maand en voor alle bewoners. Het zijn inmiddels druk bezochte middagen geworden en om het seizoen af te sluiten besloten ze afgelopen woensdag een pannenkoeken maaltijd te organiseren.  Heb echt nog nooit zoveel tevreden mensen bij elkaar gezien, wat hadden ze het naar hun zin en ik at ook een pannenkoek mee.
Ik zat bij een aantal mannen aan tafel, een man was vroeger duiker geweest en de prachtigste verhalen kwamen langs. Ik hou van oude verhalen van mensen en merk vaak dat ze het prachtig vinden om er over te vertellen. Die man was ook zijn vrouw vier jaar geleden verloren en vond deze middagen zo leuk dat hij er altijd naar toe ging.
Mijn buuf en vriendin heeft helemaal haar draai gevonden, ze houdt ook wel IMG_9318 (Medium)van een geintje want bij het verrassingstoetje spoot ze opeens slagroom op het kale hoofd van haar man en likte het op. Zo omdat je heel de dag alleen moest zijn, zei ze. Iedereen lag echt in een deuk van het lachen.  Samen met de andere mevrouw zijn ze een goed team, heeft ze er een vriendin bij gevonden en ik denk dat er nog heel wat middagen zullen komen, georganiseerd door deze twee enthousiaste dames.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Mijn buuf….

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Zoals altijd dien je zelf het leven te beleven. Genoten van je logje!

  2. Marja zegt:

    Wat een heerlijk mens. Leuk om zo’n positief verhaal te horen.

  3. Een leuk verhaal om te lezen Anneke. Zelf woon ik ook in een appartementencomplex, en dat bevalt mij prima.

  4. rietepietz zegt:

    Dit soort bewoners zijn een zegen voor alle andere bewoners.

Geef een reactie

