De boom in…..

Landkaartje2 (Medium)Vandaag al weer een rustig dagje genomen, het gaat nog wennen, lekker wat zitten klooien, wat lezen, wat schrijven.  Begin van de middag nog wel een rondje gaan fietsen, moet tenslotte wel mijn beweging hebben.
Eigenlijk was ik een beetje fotomoe, niet dat er niets te zien is maar op een of andere manier was de animo even weg. Wel wilde ik even kijken of ik de vuurvlinder kon ontdekken. Ik weet wel een paar plaatsjes waar ze vaak te vinden zijn.  Maar ik kon ze niet ontdekken. Lopend in het Loetbos zie ik wel een andere vlinder, ik heb hem nog nooit gezien een mooie zwart met witte vlinder met wat oranje er op. Als ik een foto probeer te maken vliegt ie weg maar even later zie ik hem weer landen en kan ik hem even vastleggen. Landkaartje 1 (Medium)Wat een mooie vlinder. Oké de vuurvlinder blijft nummer een maar dit is ook wel een prachtig plaatje.  Als ik thuiskom en op ga zoeken wat voor vlinder het is blijkt het een landkaartje te zijn in zomertooi. In het voorjaar hebben ze een andere kleur in de zomer zijn ze een stuk donkerder. Wat leuk had dit voorjaar wel een landkaartje op de foto gezet maar deze link had ik niet gelegd. Weer wat geleerd. Boven in het voorjaar onder nu.
Als ik richting huis fietst zie ik reiger in de slootkant staan, hij heeft wat in zijn bek maar wat het precies is weet ik niet. Dus ik stap snel af en loop voorzichtig zijn richting op, wel de verkeerde lens er op zitten maar maak toch wel gauw een paar foto’s, ik zie als ik wat dichterbij kom dat het een flinke kikker is.
Kijk daar gaat het weer mijn prins op het witte paard, die reiger is me gewoon weer voor geweest. Wel een grappig gezicht. Nou ben ik wel gek op kikkers en reigers zijn er meer dan genoeg denk ik maar goed toch……. de natuur moet je zijn gang laten gaan dus ik laat de reiger gewoon de kikker opeten zonder hem zo te storen dat hij hem laat vallen.

Trouwens reigers spiesen hun prooi altijd met hun snavel dus ook als ie los zou komen zou ie het waarschijnlijk niet overleven.
Eenmaal thuis blijven de kersen in mijn boom nog steeds trekken, boven de vijver lijken wel de lekkerste kersen te hangen. Ik probeer wat uit een soort net maken op een stok en dan proberen tegen de kersen aan te stoten maar dat werkt echt niet. De kersen zitten nog gewoon te vast aan de boom vast. Dus klim ik toch maar zo dicht mogelijk weer de boom in en trek wat takken naar me toe om de kersen te plukken. Allebei mijn armen zitten helemaal onder de schrammen als ik klaar ben maar ik heb denk toch wel zo’n 1 1/2 kilo kersen weer geoogst.
Flesjes sap 1Afgelopen zaterdag had ik kleine flesjes gekocht omdat dit idee toch al in mijn hoofd zat om ook kersensap te maken. Dus alle ingrediënten aanwezig om te beginnen.
De kersen goed wassen, hoef ze nu niet te ontpitten en zet ze met wat water op, voeg de suiker toe en ga het geheel koken. Heb gelezen dat ik ze een beetje moet kneuzen met een stamper maar die heb ik niet dus even de staafmixer er in. FlesjesOeps te hoog boven de pan, dat wordt soppen maar goed, zo erg is dat nou ook weer niet.
De kersen gaan lekker pruttelen en opeens komen herinneringen aan vroeger weer terug dat mijn moeder bessensap maakte, het schuim schepte ze er af, dus dat heb ik ook maar gedaan.  De flesjes uitgekookt en op een schone theedoek gezet, had ook een trechter gekocht, ja beter voorbereid deze keer. flesjes sapDe zeef die ik heb laat ik ook even meekoken met de flesjes. Alles zo steriel mogelijk dus. Ik weet nog wel dat mijn moeder altijd een kaasdoek gebruikte, zie nog hoe ze het sap er dan uitwrong. Daar ga ik ook nog eens een keer naar op zoek. Maar goed zeven en dan nog even doorkoken en dan de flesjes in. En zo grappig heb niks uitgerekend of opgemeten maar de vijf flesjes die ik gekocht heb zijn precies vol en ik hou nog een bodempje over. Dat giet ik in een schaaltje om af te laten koelen en eet het later met Griekse Yoghurt. Bramen (Medium)Het is echt jammie jammie zeg.  Krijg de smaak te pakken zo, misschien ook een keer bramen gaan plukken, heb een heel veld gezien waar volgens mij weinig mensen komen en ik zag vanmiddag dat de bramen er aan zitten te komen…..
Bramen 3 (Medium)En voor alle goede tips over de vlekken……….de vlekken in mijn shirtje en broek van de vorige keer zijn er gewoon in de was op 60 graden uitgegaan. (Lidl speciaal voor witte was, nog heel goedkoop ook maar goed spul blijkbaar).

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen, Tuin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De boom in…..

  1. Eigen gemaakt sap en jam, is natuurlijk heerlijk, maar wél tamelijk veel werk Anneke.

  2. Thuisbijmij zegt:

    Jeetje wat ben jij creatief bezig zeg! Wat stop je er een hoop tijd en liefde in.
    Ik maak alleen bramenjam en pruikenjam. Die deel ik dan uit in mijn omgeving, krijg nooit alles zelf op. Maar oh, wat is het heerlijk he? Als je dingen zelf maakt. X

  3. Geweldig die reigerfoto’s.. Moet je daar nou lang op wachten?
    En dat geklim in die boom, kijk je wel een beetje uit, straks lig je nog eens in je vijver…
    Lidl wasmiddel gebruik ik al jaren! Super!

    • gewoonanneke zegt:

      Ik kwam aan fietsen, zag de reiger staan, stapte af, camera pakken, foto’s maken, totaal nog geen 10 minuten dus heb echt niet lang gewacht. Nou ben niet in de boom zelf geklommen hoor, dacht nog wel vroeger zou ik dat gewoon gedaan hebben. Heb het maar op een goede stevig trap gehouden.

  4. rietepietz zegt:

    Puur natuur helaas, eten of gegeten worden, arme kikkerkoning maar ja, zo werkt het nou eenmaal.
    Bessensap maakte mijn moeder vroeger ook wel eens herinner ik me, voor over de custard of griesmeel pudding die jij ook wel zult kennen;-)

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Bramen?
    Ik stuur Treeske langs. 😉

  6. Wat weer mooie fotomomenten van de natuur. Lekker dat sap, vandaag ook weer 2,5 kilo bessen verwerkt tot jam, het is even werk maar dan heb je ook wat. Fijn dat de kleding weer schoon is geworden. Ik doe alle boodschappen bij de L.idl behalve wasmiddel dat haal ik altijd bij de A.ldi omdat ik die beter vind. Ach ja zo heeft ieder zijn eigen voorkeur.

  7. minoesjka2 zegt:

    Jij bent lekker bezig zeg 🙂
    En ja, die bramen aas ik ook altijd op, maar tegen de tijd dat ze goed zijn, ben ik meestal te laat …….. dit jaar weer nieuwe kansen, ik houd het goed in de gaten 🙂

Geef een reactie

