Stemmen…….

stem1Nadat gisteren de natte moesson afgelopen was even lekker een eindje gaan fietsen, ik wilde nog een keukenweegschaal hebben omdat ik het leuk vind om een beetje te weten hoeveel groentes en fruit ik oogst dit jaar.
Op naar de kringloop, natuurlijk ook nog even lekker snuffelen bij de boeken, een heel leuk boekje voor 50 cent gekocht over mijn favoriete vlinder de vuurvlinder, die ik nog niet ontdekt heb trouwens dit jaar.
Als ik bij de boeken zit te snuffelen hoor ik een stem, nu heb ik best een goed gehoor voor stemmen. Heel toevallig had ik het gisteren nog daarover met mijn werkgever. Er was iemand binnengekomen terwijl ik in de keuken aan het werk was en ik hoorde aan zijn stem wie het was. Dus toen ik klaar was en even gedag zei, zei ik dat ook, ik hoorde aan je stem dat jij het was. En ik vertelde het verhaal van toen ik nog op het gemeentehuis werkte heeeeeeel lang geleden toen er nog geen email, internet en dat soort dingen waren. Ja die tijd is er geweest 😉 . Maar goed iedere dag om 12 uur werd ik dan gebeld door de directeur van het destructie bedrijf. Het was namelijk zo dat de boeren voor 12 uur door moesten geven als ze een dood dier hadden zodat het opgehaald kon worden. Wij moesten dat noteren en om 12 uur wanneer die mijnheer belde, ik weet zijn naam ook nog want hij zei altijd “U spreekt met Risseeuw”. Afijn de stem van die man herkende ik altijd meteen maar ik had hem nog nooit gezien. Tot er een keer een receptie van de gemeente was en opeens hoorde ik een bekende stem, dat moest hem zijn. Ik liep even naar hem toe en vroeg het hem en inderdaad het klopte. Zo grappig eigenlijk omdat eens iemand die je alleen van een stem kent in het echt te zien.  stemMaar goed gisteren dacht ik, verrek, het lijkt Lien wel. Lien is iemand die met een buurjongen van mij van vroeger getrouwd is geweest en ze woonden destijds naast mijn broer in zijn ouderlijk huis en mijn broer woont in ons ouderlijk huis. Dus die waren buren gebleven en natuurlijk kwamen wij hen daar ook vaak tegen.
Na haar scheiding ben ik haar nog wel eens een paar keer tegen gekomen maar niet zo heel vaak.  Ik keek nog even rond of ik haar toevallig zag maar zag haar niet. Ging verder met zoeken naar een weegschaal en vond die daar ook. Een hele mooie witte voor maar 2 euro. Met nog een paar boeken, een prachtig boek over wilde planten, een boek van Maarten ’t Hart, twee nieuwe weckpotten. Even een kopje thee drinken en nog wat zitten kletsen met een aantal mensen die daar ook zaten en toen naar de kassa gegaan met een winkelmand vol en moest ik zeven euro afrekenen.
En daar bij de kassa stond inderdaad Lien met nog een vriendin van vroeger die ik ook goed kende. We raakten zo in gesprek, in eerste instantie hield ze mij voor mijn oudste zus, dat hoor ik wel vaker, we schijnen best veel op elkaar te lijken al zie ik dat zelf echt niet.
Maar goed we stonden zo te kletsen toen Corien die vriendin zei, zullen we even ergens wat gaan drinken of heb je geen tijd Anneke.
Nou had ik helemaal geen afspraken dus vertrokken we richting Hema (Where else) want daar waren we het dichtst in de buurt.
We hebben echt zeker 1 1/2 zitten kletsen, herinneringen ophalen. Een verdrietig verhaal horen van Lien die in haar volgende relatie bedreigd was, met politie en maatschappelijk werk weggehaald is bij haar ex vandaan en vaak nog bang is als ze in het donker thuis komt dat hij haar nog wat aan zal doen. Dames theeEcht wel een heftig verhaal.
Maar ook luchtige dingen hoor, eigenlijk alle drie wat over ons huidige leven verteld, herinneringen opgehaald aan vroeger, gelachen over de dingen van vroeger.
Het was gewoon zo’n ontzettend leuk gesprek en hoe kunnen die dingen toch lopen. We zijn alle drie gescheiden, overeenkomsten maar ook verschillen. Maar gewoon even of de tijd had stil gestaan.  Met een heel goed gevoel fietste ik weer naar huis…….. en het klopte dus wel dat veel dingen veranderen maar stemmen blijken toch wel herkenbaar en hetzelfde te blijven.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie, Hemaverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Stemmen…….

  1. Marja zegt:

    Om in te lijsten!

  2. Leuke momenten zijn dat. Ik lag eens in het ziekenhuis en naast mij lag ook een vrouw maar het kleed hing om het bed. Ik hoorde haar stem en dacht meteen die heeft samen met mij een opleiding gevold en het was ook nog zo. Leuke tijd gehad samen. Fijn dat je slaagde bij de kringloop.

  3. Prachtig zo’n ontmoeting! Grappig.. mensen van vroeger herkennen mij vaak ook niet, maar als ze mijn stem horen weten ze het opeens.. En mijn dochter heeft blijkbaar dezelfde stem, zeker door de telefoon.. zo grappig! Leuk logje Anneke!

  4. rietepietz zegt:

    wat een leuke dingen zijn dat toch, en inderdaad een stem is wel heel herkenbaar, ik hoop eigenlijk ook altijd wel wie ik aan de telefoon heb zonder dat er een naam genoemd wordt.

  5. minoesjka2 zegt:

    Wat een heerlijke ontmoeting had je daar weer. Bijzonder hoor ook op die manier toch weer even bij te kunnen praten met iemand uit het verleden.
    Ik kan me voorstellen dat je met een goed gevoel naar huis fietste.
    Grappig trouwens, dat jij zo goed die stemmen herkent.

  6. ria zegt:

    Leuk is dat toch Anneke. Ook gemakkelijk als je eens iemand hoort die je niet meer wil zien, keer je je om. Dus alles bijeen een geslaagde middag.:-)

Geef een reactie

