Een ander kleurtje

IMG_1774 (2) (Medium)Na een fijn weekend in Apeldoorn was ik zondag wat vroeger naar huis gegaan omdat Peter en Chantal een housewarming hadden.
Het is een enorm drukke trein en ik vrees dat ik zal moeten staan het eerste eind tot Amersfoort en dat is toch wel meer dan een half uur reizen. Maar opeens zie ik aan het einde van de coupé nog een plaatsje vrij. Ik had er best al veel mensen voorbij zien lopen en toch blijven staan. Op de bank aan de kant van het looppad zat een, ik neem aan, Surinaamse jongeman schat een jaar of 25 , hoedje op, onderuitgezakt op de bank met zoals zovele dopjes in zijn oren voor de muziek.
“Mag ik naast je zitten vraag ik” en meteen schuift hij op om ruimte te maken zodat ik een plaatsje heb. Eigenlijk vind ik het best gek, zouden mensen het niet durven vragen omdat hij een ander kleurtje heeft, geen idee hoor maar het leek er verdacht veel op. De jongeman zit te geeuwen en als ik zeg “waar moet ik je wakker maken” zegt hij “ja het is laat geworden” en ik antwoord, dat gaat niet meer over hoor vandaag. Dat moet wel, zegt hij en opeens ontstaat er gewoon een leuk gesprek. Hij vertelt dat hij in Amersfoort over moet stappen naar Hilversum en vraagt of ik weet hoe die aansluitingen zijn. Nu had ik toevallig een keer via Hilversum moeten reizen toen er geen treinen reden tussen Amersfoort en Utrecht dus ik vertelde wat ik nog wist.

 

De housewarming bij Chantal en Peter was echt geweldig leuk, we konden heerlijk buiten zitten in de tuin met de hele familie van beide kanten en ze gaven rondleidingen door het huis voor diegene die het nog niet gezien hadden.  Peter en Chantal maakten nog een foto van de hele groep, heb hem nog niet gezien maar die zal nog wel een keer komen.
Vandaag was het mooier weer dan ik verwacht had, de wassen in de machine gedaan en wat in de tuin gaan werken. Heerlijk op mijn gemakkie bezig geweest. Nog even wat boodschappen gaan doen en een stuk fietsen en wat boodschappen.
Een paar maanden geleden kocht ik een donkerpaarse vlinderplant. Ik had jaren een witte gehad maar die heb ik eigenlijk nooit zo mooi gevonden. De plant deed het goed groeide en nu stond hij in de bloei en wie schetst mijn verbazing er komen witte bloemen in. IMG_1780 (2) (Medium)Ik heb weer een witte vlinderplant. Ik zoek het kaartje op, die bewaar ik altijd, en er staat duidelijke een donkerpaarse vlinderplant op. Ik maak een foto van de witte vlinderstruik en ga naar het tuincentrum waar ik hem gekocht heb en ik vertel het verhaal. Dan heeft iemand de kaartjes verwisseld, zegt de man, ik krijg een nieuwe vlinderplant. Ik vraag of hij die andere terug wil hebben maar hij zegt, geef hem maar aan de buren maar ik zou hem nu er niet uithalen tot hij uitgebloeid is. Dat advies zal ik wel opvolgen, alleen zit ik nu wel met die andere vlinderplant en volgens mij is ie ook niet donkerpaars maar gewoon rose. Denk dat ie geen andere had maar ja ga niet weer terug had zelf ook beter op moeten letten toen ik hem meenam. IMG_1782 (2) (Medium)Maar ging er wel vanuit dat hij de goeie nu gegeven had. Zal er nog wel even over nadenken wat ik er mee doe, hij staat ook in de knop dus maar even uit laten komen en kijken welke kleur het nu precies is.  Peter zijn tuin is groot genoeg anders dump ik hem gewoon daar. Maar jammer is het wel.
Vanmiddag nog even in de vijver “gedoken” in mijn waadbroek, mijn grote opruimklus een keer per jaar. De waterlelie die prachtig bloeit is helemaal niet meer te zien van de lissen die weer zo groot geworden zijn, die moeten echt gesnoeid worden. Ook de krabbenscheer is hard bezig om mijn vijver helemaal dicht te laten groeien dus ook hier even flink uitdunnen. Een groene kliko vol met planten haal ik er uit. Het is lekker warm in de vijver dus mooi weer om zo’n klusje te doen.   Morgen komen ze de groene container legen dus dat komt allemaal mooi uit. Als ik een paar foto’s er van op FB zet krijg ik meteen een persoonlijk bericht van iemand die haar vijver op wil ruimen en vraagt of ik haar vissen wil hebben. Wat leuk zeg, nou die kunnen er wel in hoor, ik heb er alleen nog maar stekeltjes inzitten en een winde. IMG_1785 (2) (Medium)Nog een paar dagen even aanpoten om wat dingen in huis en tuin te doen en dan vrijdag ga ik een weekje op vakantie. Ben er aan toe en heb er ook veel zin in, ga samen met mijn zus en eind augustus of begin september gaan Wim en ik nog een week op vakantie. Helemaal zin in……..
Vandaag ook nog even wat groentes gescoord, 800 gram snijbonen een 500 gram sperziebonen en ook nog een komkommer van ruim 400 gram….  De snijbonen maak ik stamppotjes van en vries ik in en de sperziebonen smaakten heerlijk vanavond en morgen nog een maaltje.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie, Tuin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Een ander kleurtje

  1. fialas zegt:

    je geeft het wriemelende watergedierte toch wel de kans om terug te kruipen naar de vijver?

  2. Thuisbijmij zegt:

    Jij woont volgens mij op het prachtigste plekje van het land. Bij jouw stukjes krijg ik het gevoel van terug in de tijd. Toen alles nog heerlijk rustig en met de hand ging. Ik krijg er altijd een warm gevoel bij en vind het Superleuk om allemaal te lezen.

    Wij moeten nog 2 weken ploeteren voor de vakantie. Ben er enorm aan toe, aan de rust. X

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik klaag niet, ik woon in de polder in een dorpje. Maar sta wel binnen een half uur in de koopgoot in Rotterdam of midden in Gouda dus heb altijd de keuze rust van het dorp of de hectiek van de stad, ook leuk hoor.

  3. Altijd leuk hè zo’n onverwacht gesprek. Overkomt mij ook regelmatig. Maar je moet er wel voor open staan. Soms als ik in een vliegtuig zit hoef ik dat juist niet. Laat mij maar lekker lezen, een spelletje doen en dan ben ik blij met rustige buurtjes 😉
    Tuintje gaat lekker zeg.. je bent weer in je element!

  4. rietepietz zegt:

    Misschien was het niet “het kleurtje” van de jongeman maar meer “hoe hij er bij lag”, je moet tegenwoordig maar afwachten of je geen grote bek krijgt als je vraagt of ze wat meer ruimte willen maken. Uiteindelijk kunnen ze ook zelf wel zien dat het druk is en er veel mensen moeten staan dus dan verwacht je eigenlijk al dat vragen niet op prijs gesteld zal worden omdat ze zich bewust “breed maken”.

  5. Rob Alberts zegt:

    Een ander kleurtje, al mijn buren hebben verschillende kleurtjes.
    Er is een hele nieuwe wereld voor mij open gegaan toen ik in de Bijlmer kwam wonen.
    Nu zal ik niet meer zonder willen.

    Vrolijke groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Daar kijk ik ook niet meer van op hoor. Ging vorige week naar de dierentuin in Rotterdam met de bus en daar was het ook een mengeling van allerlei “kleurtjes”. Geniet dan ook altijd op de markt in Rotterdam prachtig en wat een lekkere producten levert dit dan ook op.

  6. minoesjka2 zegt:

    Heerlijk, al die kleurtjes, ik zou niet meer in een hele blanke buurt willen wonen. En ja, ik maak dat ook wel eens mee in het OV en ik ben dan ook altijd degene die dat laatste plekje vraagt, aan een kleurige, meestal vriendelijke reisgenoot.

Geef een reactie

