Zij zijn simpel……..

imagesL2UF0W08Bij ons in het dorp zijn een aantal woonzorgcentra voor mensen met een verstandelijke beperking. Een centra waar mensen wonen die met behulp van begeleiding zelfstandig wonen en iedere dag gaan werken bij onder andere een zorginstelling, restaurant en in de groenvoorziening.  Het tweede centra wonen mensen die eigenlijk heel de dag door begeleiding nodig hebben en in het centra waar ze wonen werken of naar andere voorzieningen gebracht en gehaald worden om werkzaamheden te verrichten.
Vanmorgen was ik bezig met mijn opruimmissie, mijn bijkeuken voor zover ik dat zelf kon leegmaken. Mijn wasmachines loskoppelen, meteen de koelkast maar even een goede beurt geven, alles stofzuigen en dweilen zodat Peter zo kon beginnen met het verwijderen van de apparaten en het zeil in de bijkeuken leggen.
Had ook nog een paar dozen met oude kranten in de kamer klaarstaan die ik afgelopen maandag vergeten was bij de voordeur te zetten om opgehaald te worden.
Bij onze voetbalvereniging staat een container waar je ook kranten in kan leveren dus ik dacht, daar fiets ik even naar toe om het weg te brengen.
Als ik daar aankom is er een man die ik goed ken bezig om het papier te sorteren en te kijken of er geen gekke dingen tussen zitten.
En je snapt het niet wat mensen allemaal tussen de oude kranten stoppen. Hij heeft een hele grote zak met plastic inmiddels verzameld, lege plasticlimonadepakken die toch duidelijk niet bij het oude papier horen.
De voetbalvereniging in aan de overkant van een van de zorgcentra. Ik maak een praatje met de man, hij is net opa geworden en ik vraag of alles goed gaat met zijn kleinzoon.
Gooien de mensen zoveel rotzooi tussen de kranten vraag ik hem. Ja kijk maar zegt ie maar ik sorteer het en iedere maandag en vrijdag komt er iemand van de overkant van het zorgcentrum om het op te halen. Ik heb al eens verteld dat hij niet hoeft te doen maar toen antwoordde hij ” We moeten de wereld netjes houden”.
Deze zin zette me toch wel aan het denken, nu is het scheiden van afval en het goed aanleveren van de diverse soorten afval wel een stokpaardje van me.
En de mensen die het zo aanleveren met allerlei rotzooi erin worden gerekend tot de “normale” mensen terwijl we van de mensen in deze zorginstellingen zeggen “ze zijn simpel”.
En ik denk hier kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen, waren veel mensen misschien wat meer simpel zoals deze man dan zou de wereld en de zeeën er heel wat schoner uitzien dan nu het geval is.
Vanavond buiten gegeten, snijbonenstamppotje en het smaakte heerlijk.
Peter heeft het zeil gelegd, wat is dat opgeknapt zeg, ben er vanavond gewoon nog een paar keer tumblr_nih1s2R7lt1u83ar9o1_1280naar toe gelopen om te kijken. Dit maakt mijn bijkeuken helemaal af al kostte het wel een zweetdruppeltje hier en daar.
Eigenlijk was het met 1 1/2 uur allemaal geregeld en hebben we nog even lekker een bakje gedaan en daarna gingen ze weer naar huis. Blij dat die rol zeil eindelijk uit mijn kamer is, dat ruimt lekker op zo. Zelf het ik van de restanten nog een stuk afgeknipt, had expres een meter extra besteld om waar mijn fiets staat een extra stuk neer te leggen zodat het niet te snel beschadigd allemaal. Nog een paar plintjes en dan is het helemaal klaar maar dat komt wel na de vakantie… aftellen………..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Zij zijn simpel……..

  1. Aan de wereld netjes houden, schijnen een hoop mensen helaas geen boodschap te hebben Anneke,

  2. rietepietz zegt:

    Simpele mensen zijn zo gek nog niet hoor. Mooi tegeltje want zo ligt het maar al te vaak bij onze overheid.

  3. Mrs. Brubeck zegt:

    Dank je wel, mijn dochter en zoon werken allebei met mensen die zogezegd “simpel” zijn…. je logje is hartverwarmend!

  4. Mooi logje Anneke! Fijn dat je bijkeuken is opgeknapt! Wat kan een mens daar blij mee zijn hè..

Geef een reactie

