Zandkastelen…..

ZandkasteelWie heeft het niet gedaan vroeger, een zandkasteel bouwen, wij hadden thuis een flinke zandbak en daar werden vaak zandkastelen gebouwd of op het zandstrandje langs de IJssel.  Een kasteel met torens, een gracht er om heen met een plankje er over en een tunnel, die hoorde er wel bij en ik herinner me nu nog hoe leuk het was als je dat samen met broer of zusje (meestal met mijn broer) bouwde en je voelde elkaars handen, dan was de tunnel gelukt zonder in elkaar te storten. Wat natuurlijk dat gebeurde ook regelmatig. Lekker water in de gracht doen en knoeien ermee. Helemaal mijn ding zolang er geen vervelend klein zusje of grote broer was die even kwam pesten, bewust of onbewust maar wel je zandkasteel in elkaar liet storten…….. of de vloed opkwam en je zandkasteel langzaam in het water verdween.
In de vakantie hadden we ook mindere dagen en op een daarvan gingen we naar het zandsculpturen festival in Garderen met de bus er naar toe, sowieso te ver om te fietsen.
We reden door allerlei dorpjes en na twee keer overgestapt te zijn waren we in Garderen waar zandsculpturen waren met daarbij nog een beeldentuin met stenen en uit hout gesneden beelden.
We vonden het meteen al leuk, allerlei winkeltjes ook nog waar je van allerlei prularia maar ook best mooie dingen kon kopen zoals mijn teddybeer dus die ik daar kocht.
In een gezellig restaurant, helemaal gerund door mensen met een beperking, eerst wat gedronken Het was er ontzettend druk maar de mensen schoven ook gezellig bij elkaar aan tafels en dat deden wij ook. Er moest best stevig aangepoot worden hoor door die mensen maar het was allemaal prima verzorgd.
Daarna naar de zandsculpturen, het thema was Vakantie, voorbereidingen en toeristische trekpleisters in Nederland.  Een deel was binnen en een deel buiten, je snapt niet dat het allemaal gewoon met regen en wind blijft staan.

Het is wel speciaal zand dat er voor gebruikt wordt, dat kan je daar ook zien en voelen, stevig zand dus. Maar toch…… Er was ook nog een ruimte met allermaal schilderijen van Rembrandt en kinderen konden in een Flintstone auto’tje over de sculpturen heen rijden.
Binnen wat nog een speurtocht, er waren allemaal bekende en wat minder bekende gezelschapsspellen in zand uitgebeeld die je moest raden.  We kwamen best ver samen al wisten we ze ook niet allemaal. Maar wel leuk gedaan zo. Zelf vond ik die twee kinderen eigenlijk het leukste. Hoewel de diepte er in gebracht bij de Amsterdamse grachten en de kaasmarkt in Alkmaar was ook heel knap gedaan en de Efteling. Van de andere beeldentuin met stenen beelden en houtsnijwerk hebben we niet zoveel gezien, het was gaan regenen dus zijn we daar heel snel doorheen gelopen, vond dat ook niet zo heel boeiend.
Zeker op een wat minder mooie dag qua weer leuk om te gaan kijken in Garderen en bij wat we daar zagen waren wij vroeger echt prutsers haha maar wel met veel plezier.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Veluwe verhalen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Zandkastelen…..

  1. Jokezelf zegt:

    Ik vind zandsculpturen ook altijd fascinerend om naar te kijken. Wat heb je er een mooie foto’s bij gemaakt! Ik krijg er zin van om erheen te gaan. Het is maar een uurtje rijden van mij vandaan.

  2. staartje zegt:

    Wat leuk! Ik vind het ook zo inspirerend dat jij/ jullie overal van genieten: de busrit, de dingen dichtbij. Schitterende beelden. Ontzettend knap. Mooie foto’s. Voor de rest sluit ik me bij Jokezelf aan.

  3. Thuisbijmij zegt:

    Geweldig mooi dit!
    Wij zijn toevallig eergisteren in de grotten van Valkenburg geweest en hebben daar ook de Zandsculpturen bekeken. Zo ontzettend mooi.
    Ik denk dat ik ook eens heen moet waar jij bent geweest. 😁

  4. Marja zegt:

    Prachtig. Ik vind dat zo knap. Jammer dat het niet blijvend is.

  5. AnneMarie zegt:

    Met kerst hebben ze dan weer een kerstmarkt met iid allerlei prullaria en ook wel handige en fijne dingen. Ook dan kun je er incl je kopje koffie enzo fijn een dag vol maken. Ook erg leuk. Mooie foto’s. Krijg gewoon zin om weer te gaan.

  6. Een prachtige serie foto’s heb je er van gemaakt Anneke, ik heb mij er ook altijd over verbaasd, dat ze zo lang blijven staan.

  7. minoesjka2 zegt:

    O, de beeldentuin in Garderen ……………………. daar ben ik vaak geweest, leuk hoor, maar toen der tijd kon je er nog niet eten en dat deden we dan altijd in de Bonte Koe in Garderen zelf. Leuk.

  8. Mijn buren zijn zandkunstenaars en maken hun werkjes onder de naam: Sculpture Westende. Ik was heel erg fier toen ze de cover van mijn boek in zand beeldhouwden. Wat een monnikenwerk!

  9. Oh ja prachtig zeg!!! Wat een mooie dingen staan er weer hè.
    Staat ook nog op mijn lijstje om te bezoeken! Al een paar jaar, maar dit jaar gaat het nog wel gebeuren!!!

  10. Knap werk en dat het blijft tijdens regen is onvoorstelbaar.

  11. Ongelooflijk mooi en je hebt er een prachtige serie van gemaakt!

  12. rietepietz zegt:

    Ik was zelfs onder kinderen als een prutser destijds;-) Ja ik hoor ook tot de bewonderaars van de zandschulpturen. Ze werden jarenlang op de Scheveningse boulevard gemaakt maar zijn daar helaas verdwenen. Zo jammer , het zijn ware kunstwerken.

Geef een reactie

