Een ei hoort er bij ……..

IMG_1442Vanmorgen werd ik er ook mee geconfronteerd “eiergate” al sinds heel lang eet ik op zondagmorgen een uitgebreid ontbijtje/brunch (meestal laat op) met jus’tje, kopje thee, beschuitje en een vers gekookt eitje.
Tja en daar heb je het al vorige week werd bekend dat er gif in eieren zat en daarmee werd de knuppel in het hoenderhok gegooid om maar even in de kippen terminologie te blijven.
Op radio en tv in allerlei actualiteiten programma’s rollebolden de mensen over elkaar heen om te vertellen wat er aan de hand was, wie er nalatig was geweest. Hier en daar kakelden ze als kippen zonder kop om hun gelijk maar te krijgen.
En in deze komkommer tijd qua nieuws natuurlijk “goud” voor de media die dit volop uit konden melken.
Minder leuk voor de misschien onwetende (?) kippenboeren die hun bedrijf kip.gifnaar de knoppen zagen gaan. Iedere avond met (nu zonder) de kippen op stok konden gaan omdat ze niets meer te doen hadden.
Eerst al die vogelgriep en nu dit weer.
Hebben ze het wel of niet geweten, ik weet het niet. Maar ik denk wel dat deze grootschaligheid van eierproductie sneller tot dit soort excessen zal leiden.
Hoewel op kleine schaal is bloedluis ook een moeilijk te bestrijden probleem. Ik weet het wel bij mijn broer die gewoon voor de lol een zestal kippen had en bloedluis in het hok kreeg en het er met geen mogelijkheid op een “gezonde” manier het er uit kreeg. Hij heeft nu van zijn kippenhok maar een houtopslag plaats gemaakt en maakte een nieuwe klein kippenhokje waar hij momenteel twee krielkipjes heeft zitten, maar ja die geven niet genoeg eieren om mij er een paar mee te geven.
Crisis in de eierproductie en als je dan ook nog als voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders Hennie de Haan heet, heb je het dubbel zwaar.
eierenIk ga het echt niet bagatelliseren hoor want veel bedrijven gaan failliet of lijden in ieder geval een groot verlies. Uitvoer naar Duitsland is gestagneerd en er zal nog heel wat gekakeld moeten worden voordat alles weer voor elkaar is.
En wie gaat dat betalen??Β  Van een kale kip kan je niet plukken dus het bedrijf die het bestrijdingsmiddel geleverd heeft zal hier niet voor opdraaien neem ik zomaar aan.
Maar goed daarmee is mijn “probleem”Β  natuurlijk nog niet opgelost, het missen van mijn zondagmorgeneitje want ik ben wel zo iemand die denkt, even maar een paar weken geen eitje hoor, je weet het maar nooit.

Ik doe het dan maar even met Toon Hermans, het was even zoeken en het is wel een lang fragment maar de manier waarop hij een ei beschrijft in het Frans, geweldig……
Ga deze week maar eens op zoek naar een kleinschalige eiervoorziener die is in onze omgeving vast wel te vinden zijn want een ei hoort er bij.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Een ei hoort er bij ……..

  1. AnneMarie zegt:

    Een lekker actueel blog met een komische kakel. Super πŸ‘πŸ‘πŸ‘

  2. Mrs. Brubeck zegt:

    Je mag er bij ons komen halen, wij krijgen ze niet op! 5 eieren per dag en we zijn nog maar met 3 thuis! πŸ™‚

  3. Marja zegt:

    Prachtig verwoord en Toon is natuurlijk geweldig. Wij hebben vanmorgen wel een eitje genomen hoor. Al die paniekerige berichten vinden wij overdreven.

  4. Ik heb gisteren een heerlijke eiersalade gegeten hoor. Een ei hoort erbij en ik leef met de getroffen boeren mee.

  5. 2 eitjes gekookt en lekker opgegeten, je moet wel heel veel eieren eten wil je er iek van worden. Wij hadden voorheen ook kippen en natuurlijk ook eens last gehad van bloedluis, mijn man gebruikte altijd halemid.

  6. Ook ik ontbijt graag met een ei, en dat doe ik nog steeds met smaak. Wel heel triest weer voor al die bedrijven Leuk om Toon met zijn ei weer eens te zien!

  7. Ben ook dol op eieren en eet ze nog wel. ik kijk de nummers na, maar ja, helemaal safe is dat ook niet. Ga je raad opvolgen.. een boer in de buurt zoeken!

  8. ria zegt:

    Vandaag maakte ik voor mezelf een slaschotel met natuurlijk ook een eitje er in .

  9. minoesjka2 zegt:

    Daar mijn eitjes niet op de lijst van de boosdoeners stonden, heb ik gisteren gewoon een lekker eitje gegeten………….. maar, de schappen in de supers waren inderdaad allemaal leeg…..

  10. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Superleuk log.
    En ik blijf eieren eten.

  11. rietepietz zegt:

    Wij hebben ons het eitje bij het ontbijtbuffet toch goed laten smaken, meestal zijn dat keiharde eieren maar hier hadden we de keuze, de witte eieren waren zacht en de bruine hard gekookt;-)
    Mocht het hotel de bedden niet zo schoon gehouden hebben( wat gelukkig prima in orde was) zullen we in ieder geval geen luis oplopen!

Geef een reactie

