Dagje tuinen….

24410Gisteren weer eens lekker een dagje aan het tuinieren geweest, had er echt zin in en het weer zat mee. Wilde al lang nog wat dingen zaaien want er zijn inmiddels al aardig wat stukjes leeg weer.  Heb nog andijvie, radijs, snijbiet, veldsla en pluksla gezaaid dat groeit hard en kan nog lang doorgroeien ook al wordt het wat minder warm, wat ik dan weer niet hoop natuurlijk voorlopig.
In het voorjaar heb ik eigenlijk teveel pluksla gezaaid, ik eet er nu echt al maanden van een paar keer per week maar nu zijn ze bijna wel op.
Heb dit jaar echt een goeie oogst van alles, de tuinbonen zijn de enige die minder zijn dan andere jaren. En met penen heb ik op een of andere manier niet veel mee, daar had ik niet zo’n grote oogst van, een keer of drie van gegeten. Doperwten, bieten, uien, sla en natuurlijk de sperziebonen en snijbonen kan ik echt niet vooreten. Dus de snijbonen vries ik in als stamppotjes, heerlijk hoor voor de winter zo’n kant en klare maaltijd. Morgen zal ik weer aan de bak moeten want er hangt al zoveel aan weer.
Momenteel beginnen de tomaten te kleuren, heb er echt heel veel, ze zijn heerlijk vooral die kleine gele peertjes zijn echt van die lekkere hapjes tussendoor. En ik vind het nog dubbel leuk omdat ik gewoon vorig jaar een paar van deze tomaatjes meenam bij Wim vandaan uit de tuin, thuis de zaadjes er uit heb gehaald, gedroogd en gezaaid en ze het zo goed doen.
Cosmosia FBHad een hele grote bos met crocosmia, een prachtige plant maar zo groot geworden en op de verkeerde plaats, daar is mijn tuin gewoon te klein voor. Dus die er helemaal uitgespit, best een klusje en ik had twee bakken met bollen over. Even twee dagen gedroogd en dan ga ik maar kijken of ik er iemand nog een plezier mee kan doen en zelf in een hoekje nog een paar terug planten. Via FB vragen of mensen ze willen hebben en net als mijn tomatenplantjes voor het huis neerzetten.
Vanavond hadden we een kinderwerkvergadering bij mij in de tuin, de laatste voor de Huttendorp week die volgende week weer begint. Heel gezellig en naast de traditionele chips die altijd hoort bij een KW vergadering of te wel voer zoals ik het altijd noem, had ik ook komkommers geplukt in de kas en gele peertomaatjes, er werd echt goed van gegeten. Ze smaken ook heerlijk.IMG_1820 (Small)
Heb dit jaar echt een goeie oogst hoor, denk dat er momenteel nog een stuk of 12 inhangen in diverse maten gelukkig en heb er al een aantal van gegeten. Heb dit jaar een nieuwe soort geprobeerd Sikkim-Komkommer ‘Keizer Alexander’ . Vanavond de eerst gepresenteerd aan mijn gasten en laten keuren, ze vonden hem lekker en ik ook. Het is een komkommersoort die je heel lang kan bewaren dus dat is ook wel handig.
Verder momenteel nog iedere dag wel een hand met blauwe bessen, wat aardbeien blijven ook maar doorgroeien en mijn physalis bessen die het goed doen.
Kortom over mijn tuin geen klagen dit seizoen en ik eet er lekker van al heb ik soms ook geen zin zoals vandaag omdat ik wist dat er al vroeg vergadering was en dus kant en klare salade kocht in de winkel. Waarover ik me dan weer een soort schuldig voel omdat ik alles vers in de tuin heb hangen en gewoon geen zin even heb om het schoon en klaar te maken.  Een mens zit raar in elkaar.
Nou ja gisteren heerlijk in de tuin gewerkt dus zo ontspannend voor me. Tegenwoordig giet ik mijn aardappels en groentes af op het onkruid tussen de tegels en ik moet zeggen dat werkt echt goed want waar ik gegoten heb zie ik nog amper onkruid.
Ik merk in de tuin ook wel dat bij een aantal planten het mooie er al weer vanaf gaat maar op zich ziet het er nog best prima uit. IMG_1828 (Medium)Tot zover weer eens een tuinupdate, blijft gewoon zo leuk om te doen en zo’n combinatietuin sier/eten bevalt mij wel heel goed.  PS. Ik vond mijn favoriete tuinwerktuig een hakje waar ik heel lang naar heb moeten zoeken en mijn tuinhandschoenen die ik zonder nadenken op mijn afvalcontainer had gelegd eigenlijk wel een mooi plaatje geworden.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Dagje tuinen….

  1. Toch heerlijk om zo’n mooie tuin, waar van alles groeit en bloeit te hebben Anneke.

  2. Lekker genieten voor je! Doe je goed!

  3. staartje zegt:

    Mooi die oranje gevallen: zijn dat de peertomaatjes? Schitterend plaatje.

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Boerinnetje!

  5. Thuisbijmij zegt:

    Tuinen is leuk!
    Ik en W hebben gister 3 kilo bramen staan plukken en zaterdag nog eens zoveel denk ik. Ook de pruimenboom is nu leeg, tot de volgende oogst. Heerlijk, dat buiten rommelen.
    X

  6. Eclect zegt:

    Alle mensen.
    Ik heb zo vaak geprobeerd zaadjes te planten.
    Krijg nog niet een muntbakje, aarbeipotje of bieslook voor elkaar.
    Zelfs mijn kattengras mislukte.

  7. rietepietz zegt:

    het lijkt me allemaal best veel werk, leuk om te zien maar ik denk helemaal niets voor mij.

  8. minoesjka2 zegt:

    Weer lekker bezig geweest dus 🙂

Geef een reactie

