Zing, vecht, huil, bid enz.

Ramses Shaffy zong het al, zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder……. een wijze goede raad en zo’n mooie tekst eigenlijk want denk dat het heel goed voor een mens is.
Zingen heb ik vandaag wel gedaan toen ik lekker aan het werk was geslagen, was ook wel een keer hard nodig (dat werken dan) hoewel Wim zei toen hij vanavond belde, hoezo je kamer en keuken schoongemaakt was dat nodig dan……….
Vechten heb ik niet letterlijk gedaan maar wel gevochten tegen de spoken uit mijn verleden die opeens weer hier en daar opduiken terwijl ik dacht ze aardig verslagen te hebben en ergens in een ver hoekje gestopt……….
Huilen, ja dat is niet zo mijn ding eigenlijk, kan slecht huilen, heb het geprobeerd en vanmiddag echt van die tranentrekkersmuziek gedraaid maar het werkte niet, gelukkig was de buurman niet thuis want ik heb lekker mee lopen galmen……….
Bidden, ook weer iets dat ik niet echt vaak doe hooguit van die schietgebedjes……….
Lachen, dat heb ik wel gedaan vandaag toen ik met mijn zusje op pad was, wij zien altijd wel iets of iemand waar me om moeten lachen. Zoals vanmiddag de vrij chagrijnige kassière, misschien gewoon ook haar dag niet natuurlijk. Maar achteraf hebben we er wel om kunnen lachen toen we allerlei redenen gingen verzinnen waarom, de mooiste dingen kwamen langs …….
Werken, ja vanmiddag toen ik thuis kwam heel mijn kamer en keuken gepoetst, heerlijk om te doen en denkend aan mijn moeder die als we om niets huilden altijd zij, moet je een pets hebben van weet je waar je om huilt en dat dacht ik vanmiddag ook. Gewoon lekker flink doorwerken als je dan morgen weer spierpijn hebt dan weet je tenminste waar het van komt…………
Bewonder…..  Vandaag mijn zusje bewonderd, of eigenlijk is bewonderd niet helemaal het goede woord. Als jonger zusje van me voel ik me toch altijd nog wel de oudere zus en daar gedraag ik me ook wel eens naar. Ten onrechte eigenlijk want tenslotte is ze inmiddels ook een volwassen vrouw van 61 jaar. Maar vandaag had ik een goed gesprek met haar over wat me bezig houdt en waarom ik ook last had van een dipje. Zij is zo ontzettend nuchter altijd en soms kan ze zo van die lieve dingen zeggen zoals vandaag ook.
Ik vertelde dat Peter en Chantal gevraagd hadden of ik oppas oma wilde worden. Ik had die vraag wel verwacht eigenlijk want zo terloops waren er wel eens opmerkingen gemaakt maar nu vroegen ze het officieel. Ik had er ook over nagedacht van te voren en een dag lijkt me leuk om voor mijn kleinkind te zorgen. Maar toen ik eenmaal ja gezegd had sloeg opeens ook een soort paniek toe van wat er allemaal zou kunnen gebeuren en mis zou kunnen gaan met zo’n kindje. En dat vertelde ik dus tegen mijn zusje.
Waarom zou er iets gebeuren zei ze, er kan altijd wat gebeuren natuurlijk maar als je Peter ziet wat een geweldige jongen dat is geworden dan heb je toch niet veel mis gedaan. Het kwam recht in mijn hart dat ze dat zei en ik dacht je hebt gelijk, waarom ga ik me nu daar al druk over maken. Natuurlijk heb ik dat niet alleen gedaan, zijn vader heeft daar ook een grote bijdrage aan geleverd. Want hoewel we uit elkaar zijn weet ik wel dat hij een geweldige vader was en is voor zijn kinderen altijd geweest.
Ik bewonder echt haar nuchterheid in alles eigenlijk, met haar opmerkingen worden problemen die ik zie en er eigenlijk gewoon (nog) niet zijn gereduceerd. Soms wilde ik wel dat ik dat iets meer daarvan had meegekregen, mijn denkertje maakt ook wel eens teveel overuren, ook wel ontstaan natuurlijk door de dingen die ik meegemaakt heb en waar zij gelukkig van verschoond is gebleven.
Dus zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder…………….  het helpt me op de goede weg.
Iedereen bedankt voor de lieve reacties en een fijn weekend, ga morgen weer richting Apeldoorn en heb er helemaal veel zin in weer…………..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Zing, vecht, huil, bid enz.

  1. Mrs. Brubeck zegt:

    Je bent me voor, ik loop met dit idee al een paar maanden rond… ik pik hem als ik mag 🙂 ( anders moet je het zeggen hé)
    Liefs

  2. Lot zegt:

    Als ik wil huilen en vooral dat krampachtige gevoel in mijn keel kwijt wil pak ik een boekje “de ongeloofelijke reis” over 2 honden en 1 kat die hun baasje zoeken. Daar huil ik makkelijk bij, zelf nu ik het schrijf springen de tranen me in de ogen.

  3. Neeltje zegt:

    Heel herkenbaar, dat grote verantwoordelijkheidsgevoel voor een kleinkind. Maar geloof me, het komt goed. Je vaart op ervaring en het genieten is nog groter.

  4. Mooi Anneke, ik heb deze TAG vorig jaar ook gedaan!
    Wens je een fijn weekend in Apeldoorn e.o. 🙂

  5. rietepietz zegt:

    En toch is het niet vreemd dat dit soort dingen door je hoofd gaan, het is een flinke verantwoording om voor een kind van een ander te zorgen. Wat ook mee speelt is dat je ook met een schoondochter te maken hebt die misschien wel anders is opgevoed dan jouw jouw zoon, zij kan bést andere ideeën hebben over opvoeden dan jij. Daar kun je natuurlijk wel rekening mee houden als je dat weet maar toch kán dat een gespannen situatie geven. Met de kinderen van een dochter gaat dat meestal makkelijker dan met de kinderen van een zoon.. Maar jij bent een nuchter mens en komt er wel uit. Het is natuurlijk gewéldig dat je veel tijd door mag gaan brengen met je kleinkind.

  6. Wel fijn dat ze jou dat toevertrouwen, dan hebben ze vertrouwen in je dat het wel goed komt.

  7. minoesjka2 zegt:

    Ach, Anneke, weet je, ik kan het ook altijd heel goed en nuchter aan andere vertellen, maar als het om mezelf gaat is mijn nuchterheid op en ga ik lopen piekeren.
    Ik denk dat iedereen dat heeft.
    En ook jij weet dat het logisch is dat die beelden uit het verleden nu af en toe weer eens opploppen, het is net een litteken, dat doet ook nog zeer als je er na jaren in prikt,,,,,,,,,
    Heel fijn weekend.

Geef een reactie

