Body and mind

4 (Medium)Als geen ander weet ik dat de geest en wat je denkt zo’n invloed heeft op wat iemand voelt dat het “kwaaltjes” enorm kan versterken.
Ik had de laatste weken al van voor de vakantie last van een droge mond, de ene keer had ik er meer last van dan de andere keer. Honderd redenen had ik al verzonnen waardoor dat zou kunnen komen. Te veel thee drinken, misschien kan ik niet tegen kersensap en zo kwamen er nog wel wat dingen langs waarmee ik het zou kunnen verklaren.
Maar mijn gedachten gingen er mee aan de loop zodat ik er zo vaak aan liep te denken dat het steeds erger werd en ik weet van mezelf dat het bij mij in ieder geval zo werkt. Hypochondrie is mij niet vreemd hoor.
Kreeg last met slikken en soms bleef mijn eten in mijn keel steken en kon ik het zonder er bij te drinken niet doorslikken. Heel vervelend. En in plaats dat ik dan gewoon even een afspraak met de dokter maak blijf ik maar doorlopen,  tobben en denken wat het zou kunnen zijn en dat zijn dan meestal niet de leukste dingen die ik denk. Alle doemscenario’s kwamen dus wel langs.
Donderdag toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts en die zag inderdaad dat mijn slijmvliezen in mijn keel/mond heel droog waren. Ze dacht in eerste instantie aan mijn schildklier ook omdat ik soms last van slikken had.3 (Medium) Nu heb ik een jaar of 8 geleden daar als eens een paar keer een scan van gehad en daar was toen in ieder geval niets mis mee. (Ik had een vervangend huisarts dus die wist dat niet natuurlijk). Of aan suikerziekte of zo.  Ga maar bloedprikken en wat wil je zei ze, meteen een afspraak voor een scan maken of eerst de uitslag van het bloedonderzoek afwachten. Ik koos voor het laatste.  Kon meteen door om bloed te gaan prikken dus dat was snel geregeld allemaal.
En tegen een droge mond en keel adviseerde ze wat zure dingen te eten en wat vettige dingen, dat schijnt te helpen.
En hoe stom het ook klinkt, was meteen al opgelucht en niet dat het over was maar voelde me wel een stuk beter. Hoe krom kan mijn geest ook denken.
Gisteren aan het einde van de dag kon ik bellen en alles was gewoon in orde, niets aan de hand, ze adviseerde me het een paar weken aan te kijken en als het bleef nog een keer een afspraak te maken.
Donderdag na het bezoek van de dokter ging ik weer naar het Huttendorp, het was baggerweer overdag en toch moest er van alles gedaan worden. Vet en zuur kwam mooi uit. Zure matten gegeten die vind ik normaal echt smerig maar inderdaad ik voelde gewoon als ik een hap nam het speeksel in mijn mond lopen. Vet eten was deze week ook wel doen aan. Barbecueën, snacken en een keer normaal gegeten en dat kon ik allemaal nu voor mezelf goedpraten omdat het doktersadvies was. 😉 .
2 (Medium)Alsof er een waas van me afgevallen was ging ik weer lekker aan de slag met van alles. Donderdagavond was het gelukkig droog geworden en was het een superdrukke avond met een mooie playbackshow waar veel kinderen aan meededen. Had zelf nog twee interviews voor de krant en werd zelf ook geïnterviewd voor een andere krant, hadden die gasten ook weer geregeld.
Alles uitwerken, kassen in orde maken en vrijdag afronden, niet bij het afbreken geweest alleen ’s avonds wel geholpen met de grote tent afbreken en daarna weer naar een verjaardag waar ik om half 11 ongeveer in slaap viel en maar naar huis ben gegaan.
Vandaag weer eens lekker gaan fietsen en wat tomaten geplukt. Had inmiddels zo’n twee kilo en daar moest ik wel wat mee dus heb er heerlijke saus van gemaakt met verse basilicum die ik ook in overvloed heb, knoflook en uien. Echt smakelijk geworden, gehakt er door gedaan voor bij de pasta of ergens anders door.
Uit het huttendorp had ik nog twee emmers appels gekregen, de optimisten dachten als je 170 kinderen hebt dat je dan ook zoveel appels moet kopen om uit te delen. En ik weet hoe ze zijn dus ik had wel gezegd, die appels die over zijn mogen jullie niet weggooien dan maak ik er wel appelmoes van en dat heb ik vanavond gedaan. Heb 19 zakjes met appelcompote echt heel erg lekker. 1 (Medium)Wel een flinke schilklus maar goed dat had ik er wel voor over.
Vanavond lekker lang zitten leuteren met een vriendin, met Wim dat doet ook wel weer goed. Had het zo druk gehad deze week dat die dingen er niet van gekomen waren.
Body en mind, onlosmakelijk met elkaar verbonden maar soms wel lastig voor mij om dingen los te koppelen……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Body and mind

  1. staartje zegt:

    Dat is goed nieuws. Whahahaha van die zure matten op doktersrecept. GIller 😂🤣😂 fijne dag. Geniet

  2. Marja zegt:

    Ik ben blij dat het allemaal goed is gekomen.

  3. Lot zegt:

    Voor mijn droge mond heb ik een potje kokosolie naast bed staan, dat smeert en smaakt lekker s-nachts

  4. rietepietz zegt:

    We kunnen onszelf wel wijs maken dat we ons nergens druk over maken maar helaas….. sommige dingen zitten diep weggestopt door te wroeten want je hebt natuurlijk gelijk, spanning of stress kunnen heel veel lichamelijke kwaaltjes teweeg brengen. Zelfs al je je daarvan bewust bent lukt het niet altijd alles onder controle te houden. Afleiding is natuurlijk altijd goed en afleiding had je genoeg deze week gelukkig.

  5. minoesjka2 zegt:

    Nou, gelukkig kwam er niets uit het bloedonderzoek ……. hoop dat het nu snel vanzelf overgaat.

  6. ria zegt:

    Een radiologe zei ooit tegen mij dat wanneer ongemak langer duurt dan 2 weken je er dan wel mee naar de huisarts moet gaan. Meestal is het dan al over.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat klopt denk ik ook wel hoor. Een van mijn huisartsen (groepspraktijk) zei ooit, meer dan de helft waar de mensen mee komen gaat vanzelf weer over. Ik lees nog steeds bij je hoor maar reageren blijft een probleem blijkbaar. Zal nog eens iemand vragen die er meer verstand van heeft.

  7. Thuisbijmij zegt:

    Fijn dat er verder niets aan de hand is met je. Zure matten als medicijn is zo erg nog niet. 😁

  8. Gelukkig niks aan de hand. Zouden we allemaal niet zo reageren? Ik wel i.i.g. Lekker appelmoes!

  9. Ja Anneke, je kunt jezelf ook ziek denken.. Ben je een hypochonder of alleen maar nu? Beter is om gewoon als je het niet vertrouwt even naar de dokter te gaan. Hoop dat het intussen beter is..

    • gewoonanneke zegt:

      Ben niet zo’n hypochonder die bij elk puistje denkt iets ergs te hebben hoor maar trekjes er van heb ik wel. Meer iemand die gewoon eerst weken loopt te piekeren over iets en te laat naar de dokter gaat. Moet gewoon eerder gaan. Dat heeft de dokter me ook eens gezegd, daar zijn we voor, ook om mensen gerust te stellen. Het is nog niet helemaal over maar gaat wel al heel veel beter gelukkig. Dank je.

Geef een reactie

