Geen blaffende kraaien wakker maken…..

Kraai (7)Een goede keuze geweest gisteren om in de tuin te werken want vandaag was het heel wat minder weer.
Tijd voor fietsen en een bakje/broodje Hema na mijn werk. En ja hoor ik zat weer eens naast een leuk stel meiden, schat zo een jaar of 18, te horen aan hun gesprekken die trouwens voor iedereen in de Hema goed hoorbaar waren want heel zachtjes spraken ze niet. Allebei aan het studeren om te gaan werken in de kinderopvang. Op een gegeven moment zegt het ene meisje “Ja je moet geen blaffende kraaien wakker maken”en ik schoot meteen in de lach. Ja mevrouw zei ze, ik ben niet zo goed in spreekwoorden maar hij is niet goed zeker.  Haar vriendin wist het beter en zei, het zijn honden hoor.
Even later zit ze te vertellen over haar zeurende vader die graag wil dat ze haar spullen eens uitzoekt zodat hij de rest weg kan doen. klaprozen1“Hij wordt ook wel oud vind ik” vertelde ze haar vriendin “zo nu en dan vertelt hij me wel eens iets wat hij al verteld heeft. Meteen gevolgd door de zin “dat heb ik ook wel eens hoor dat ik dat doe maar dan weet ik niet aan wie ik het al wel verteld heb”.  Ja daar hoef je blijkbaar niet oud voor te zijn dus.
Ze gaan nog even een broodje halen en de meest prominente met die uitspraken heeft een broodje met maanzaad. “Waarom zou dat maanzaad heten, het komt toch niet van de maan”. Wederom werkt het op mijn lachspieren en blijkbaar geniet ze ook wel van de aandacht die ze er door krijgt.
Ik heb dat heel veel hoor mevrouw zegt ze tegen me dat ik dat soort dingen zeg en mensen er op reageren.  “Dat moet je ook zo houden zei ik, dan lachen de mensen tenminste nog eens wat vaker weer”. En vertelde haar waar het blauwmaanzaad dan wel vandaan komt. Vroeger verkochten wij het zelfs in de winkel voor de vogels.
Maanzaad of blauwmaanzaad is de informele naam voor het zaad van de slaapbol (Papaver somniferum). De slaapbol is een doosvrucht. Voor het telen van blauwmaanzaad worden rassen gebruikt met een laag gehalte aan opiaten.
Altijd leuk om die praatjes zo aan te horen.
Op de terugweg langs een tuincentrum en daar vond ik precies de bakken die ik wilde hebben voor in de rekken voor mijn huis.
Bij een ander tuincentrum bij ons in de straat vast twee bakjes gevuld met plantjes. Het is een leuk gezicht zo. En passant wil ik een zakje rode bietenzaad meenemen maar ik zie ook al klein bietenplantjes staan en denk, laat ik die dan maar nemen, ook wel gemakkelijk eigenlijk.
verplant-211 (3)Meteen even gaan poten en ongelooflijk maar waar. Het eerste gat dat ik maak in de grond zie ik iets roods en denk, wat ligt daar nou weer. En ja hoor mijn zakje met rode bieten zaadjes. Zo grappig, gewoon met het poten van die uitjes waarschijnlijk onder de grond bedolven. Nou ja goed voor een volgend jaar dan maar. Die blijven wel goed. Net klaar zie ik de lucht aardig groen worden en gaat het toch nog onweren en regenen zoals ze voorspeld hadden, goed voor mijn tuin denk ik dan maar en ga heerlijk lui op mijn bank onder een dekentje wat tv liggen kijken……..

zzzz  zzzzz zzzzz  Ja dat ook.