En dan staat er in de krant………

VEbikeeel ongelukken bij oudere mensen op E-bikes dus misschien is het goed dat mensen op elektrische fietsen voortaan maar een helm moeten dragen. Ze zijn er mee bezig.
Ik zie het ook hoor, zeg niet dat IK nou zo’n super goede fietser ben, oudere mensen die amper hun hoofd nog om durven te draaien zonder het stuur meteen mee te nemen.
En dan denk ik ook wel eens….pff als dat allemaal maar goed gaat.
Bij mij is het juist andersom, ik zit vaak zo half omgedraaid op mijn fiets om van alles te zien (bij wijze van spreken hoor, mag graag een beetje chargeren) dat ik juist daarom de sloot nog eens een keer in fiets.
Destijds kreeg ik mijn eerste E-bike, een afdankertje van mijn zwager die regelmatig de nodige storingen had.
De eerste bochtjes die ik nam waren ook best wat te enthousiast soms genomen en ik belandde ook wel eens een keer in het gras. Maar al doende leer je. Tenslotte ga je met een auto ook niet in zijn vier door de bocht toch. (Althans de meeste niet).
Daarna besloot ik een splinternieuwe E-bike te kopen toen ik mijn auto op moest ruimen. Nou ja heb er vaak genoeg over geschreven, vier jaar ellende, de derde motor, derde accu en nog meer ongemakken.
FietshelmSinds bijna twee jaar heb ik weer een nieuwe E-bike, gekregen van mijn zus, wat een cadeau zeg. Ook deze gaf na een half jaar een flinke storing (garantie nog)  maar even heel hard afkloppen op al mijn hout in huis, daarna gaat het eigenlijk wel goed. Pas wel een onderdeel moeten vervangen maar goed. Ik rij ook in een jaar wat sommige E-bikers 4 of 5 jaar over doen. En net als met een auto hoe meer je er mee rijdt hoe meer slijtage er is toch.
Maar goed waar ik dus mee begon kreeg ik gisteren in Gouda weer een voorbeeld van.
Een echtpaar op een E-bike, schat zo’n beetje van mijn leeftijd. Ze reden op een fietspad dat een bocht maakte naar links. De man ging eerst en de vrouw reed er achter en opeens kwam er een jonge man die rechtdoor ging tussen hen in en haar zo sneed dat ze met haar fiets ten val kwam. Gelukkig viel het allemaal mee maar gewoon zo lomp van die jongen die best geschrokken was. Hij deed het ook niet expres en zei dat hij dacht dat ze rechtdoor zou rijden. Ze kon weer verder fietsen. wel hier en daar wat schaafwonden en ze had wat pijn in haar borst zei ze.
Zou dit ongeval gemeld worden stond er in de krant “Oudere E biker gewond geraakt in het verkeer” . Terwijl zij er echt niets aan kon doen, zag het voor mijn ogen gebeuren.
Had het zelf ook twee weken geleden, was bijna in een bocht die de dijk afging dus geen zicht voor de auto’s achter me op tegemoetkomend verkeer. Toch moest zo nodig een grote SUV heten ze geloof ik me nog in gaan halen, erFietserer kwam een tegenligger en er kon echt niks meer tussen zo dicht kwam hij bij mijn voorwiel. Dacht nog lomperd (eigenlijk een iets ander woord met drie letters dat je zowel van voor naar achteren als van achteren naar voren kan lezen) moet je nou nog in die bocht inhalen.
Het lijkt soms ook wel of automobilisten niet de snelheid van een E-bike goed inschatten.
Neemt niet weg dat er ook best veel fietsers zijn die lomp bezig zijn hoor, geef niet de schuld aan automobilisten.
Een beetje met elkaar rekening houden in het verkeer zou toch wel prettig zijn en die helm, laat maar ik hoef hem echt niet hoor, lijkt me echt vreselijk.
Trouwens ben met de helm op geboren dus dat telt ook toch ???

…….

28 gedachten over “En dan staat er in de krant………

  1. Voor ouderen die hun eerste e-bike aanschaffen, zouden ze een cursus moeten laten volgen zodat ze op hun gemak kunnen wennen.
    Wat ik niet snap is dat veel mensen een spiegel op hun fietsstuur hebben maar er nooit in kijken. Het wordt ook steeds drukker op de weg en fietspaden…
    Ik heb een achteruitkijkspiegeltje op mijn helm; daar heb ik veel plezier van.

    1. Ik wilde ook nooit een spiegel. Zei altijd zo lang ik mijn hoofd nog kan draaien doe ik het niet. Door die flapdrol heb ik er toch een aangeschaft en zou hem nu niet meer willen missen. Vind het heel handig en kijk er echt zeer regelmatig in.

  2. Heb toevallig vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens naar Delft gefietst, gewoon op m’n oude fiets met drie versnellingen. Meer gaat het niet worden want heb een te slecht wendbare nek om me in het gewoel te storten.
    Maar de vier km langs de vliet is zonder autoverkeer nog best te doen.

    1. Ja je moet je toch veilig voelen in het verkeer. Ik denk doordat ik al zo relatief jong begon met een E bike je er gemakkelijker aan went. Denk ook dat het scheelt als je auto gereden hebt. Het lijkt me dat mensen die nooit auto gereden hebben en dan zo in de 70 aan een E bike beginnen het lastiger hebben.

  3. Ik heb net een nieuwe e bike gekocht met middenmoter en een helm. En ook nog een achteruitkijkspiegel. Het is zo druk op de fietspaden dat ik mij dan toch veiliger voel.

    1. Veel plezier er mee en veilige km gewenst. Ja ik snap het wel hoor. Achteruitkijksspiegel heb ik nu ook wel. Maar helm niet. Blij dat het nog niet verplicht is. Veiliger is het idd wel.

  4. Een cursus, niet alleen voor ouderen maar meer iets voor iedere e-fietser, vanwege de snelheid. Ook een helm verplichten (ken de regels in NL niet meer)!

  5. Als er hier geen toeristen zijn 🤣, is het goed 🚴‍♀️ 🚵‍♀️ Ik mijd de drukke plekken.
    Het is goed te merken dat mensen in Nederland blijven. In Drenthe is het ‘druk’

    1. Ja het is hier nu en zeker in coronatijd met dat prachtige weer onwijs druk op de fietspaden. Veel kinderen ook. Ach dan ga ik gewoon een stukje langzamer, fiets tenslotte voor mijn lol.

  6. Ik heb een electrische driewieler omdat mijn handen de kracht missen het stuur goed te beheersen en op en afstappen niet meer lukte.
    Maar ook daarmee slaagde ik erin om om te vallen, was bij een doorgang langs slagboom en door afgesleten randen viel ik om, gekneusde ribben tot gevolg.

    Verder fiets ik er heerlijk mee maaar het is hier in de polder ook erg rustig

    1. Wat naar zeg. Ja natuurlijk kan je altijd te val komen. Zeker met zo’n driewieler dan ben je toch een stuk breder ook natuurlijk. Op smalle boerenwegen waar landbouwwerktuigen rijden stap ik al gauw gewoon even af. Denk altijd zij zijn aan het werk ik fiets hier voor mijn plezier.

  7. Ik fiets best veel maar het valt me op dat de meeste fietsers geen hand uitsteken bij het links en rechts afslaan en als ze even stoppen gewoon midden op de weg blijven staan. En als je dan belt kijken ze nog boos ook.

    1. Ja dat snap ik ook niet hoor. Ik doe het juist heel erg overdreven vind ik zelf wel eens, zeker bij rotondes. Ik weet wel op vakantie heb ik dat ook wel eens gehad dat je opeens dacht ga ik nog goed en dan stopt. Stom wel natuurlijk want als het voor mezelf gebeurd erger ik me er ook aan.

  8. Wij hebben sinds een dikke maand E-bikes, wij kregen de mogelijkheid om de fietsen te testen eerst zonder ondersteuning daarna met en advies om nooit in een bocht te trappen want dan schiet je door . Dat advies zit bij mij ingeprent. Neemt niet weg dat bij situatie dat zich al voordeed als ik abrupt moest stoppen goed op mijn benen moest blijven, daar stap je niet zo even af.
    Ook hebben wij spiegels op de fietsen om toch geregeld erin te kijken.

    Wat mij stoort zijn de mensen die naast elkaar blijven fietsen ook als tegenligger aankomt en geen cm wijken, zo asociaal!

    Eigenlijk precies wat jij schrijft iedere weggebruiker dient rekening te houden dan wordt al heel wat leed bespaart.

    1. Ja dat probleem van blijven fietsen naast elkaar ken ik. Je moet er gewoon aan wennen. Zie het als een auto daar ga je ook niet met hoge snelheid door de bocht toch. Ik schakel dan terug voor ik er ben.

      1. Precies dat vandaag (weinig kracht in benen) viel ik om , omdat ik plotseling af moest en op,bij op ging het bergop en tjeetje dat redde ik niet ,fiets viel om en ik ook bijna maar nog erger hondje in mandje dus wel, gelukkig niks gebeurd ze zit aan gordel vast.

  9. Ik fiets, net als jij, heel veel maar niet op een e-bike. Meestal fiets ik recreatief en dan heb ik geen haast. 10 tot 15 km per uur rijd ik dan wel (tenslotte moet ik regelmatig afstappen om eea te bekijken, te fotograferen en soms een rups of slak helpen oversteken)
    Veel e-bikers rijden harder dan 20 km en gezien hun leeftijd is hun reactie vermogen meestal niet meer zoals in hun jonge jaren. Een verplichte helm lijkt me dus geen gek idee evenals achteruitkijkspiegels.

    1. Ik rij ook regelmatig wel zo’n km of 24 maar alleen als het niet druk is op de fietspaden en nooit in de dorpen dan minder ik echt wel. Mijn achteruitkijkspiegel is wel prettig. Verplichte helm hoop in niet dat er komt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s