Op naar Balk…..

Onze volgende etappe was richting Balk. Rijdend door de polder langs de kust, een prachtige route om te fietsen en heerlijk zonnig weer. Onderweg lekker in het gras gaan zitten om wat te eten en te drinken. We kwamen langs Urk en besloten daar even een terrasje op te zoeken. Het was natuurlijk zaterdag en heel erg druk daar zeker door het mooie weer. Maar na wat zoeken wisten we in de haven toch nog een terrasje te vinden waar nog twee plaatsen vrij waren. We besloten daar meteen maar wat te eten zodat we vanavond een broodje kunnen eten. We zaten er heerlijk met uitzicht op de haven. Eten en mensen kijken in het zonnetje. Leuk stadje ook wel Urk. Echt zo’n vissersstad met oude huisjes en gebouwen. Weer op de pedalen gegaan nu richting Balk, we moesten nog een stuk omrijden omdat ze bezig waren met werkzaamheden op de dijk. Een stukje extra door de polder. Best saai al die eindeloze landerijen. Aan de andere kant ook wel mooi, beetje dubbel. We kwamen aan in Lemmer. Aan Lemmer bewaar ik goede herinneringen omdat ik daar een keer met de boot op vakantie ben geweest met Ex, een stel vrienden en kinderen natuurlijk. Een mooie haven daar waar we lagen en ’s morgens kwamen ze een ontbijtje voor destijds 10 gulden p.p. aan boord van je boot brengen. En bij het bekende Wouda gemaal gingen de mannen nog vissen ’s avonds.

Afijn wij in Lemmer ook weer een terrasje opgezocht, ja natuurlijk “moeten” we dat zo nu en dan alleen al voor een sanitaire stop en met dit weer geen straf.
We hadden de route aan de hand van knooppunten uitgezet maar verder gaande zagen we ze niet meer. We gingen toch verder en even later zagen we toch op de borden Balk staan en vonden we de nummers weer terug. Waarschijnlijk ergens een nummer over het hoofd gezien. In Balk hadden we snel het adres gevonden. Een heel aardige mevrouw die ons de kamer wees maar ons niet vroeg om wat bij hen te drinken. En heel eerlijk vonden we dat ook wel een keer fijn hoor. We hadden een prachtige grote kamer met een stoel waar ik nooit meer uit wilde, meteen wilde inpakken en mee naar huis nemen. Een beetje versleten blauwe leren makkelijke stoel. Ik ging er in zitten en zei tegen Wim, ik kom er echt niet meer uit. We hadden broodjes onderweg gekocht met salade. We konden op onze kamer koffie of thee zetten. Toilet op de gang en douche in de kamer. Prima geregeld. Er lagen ook veel leuke tijdschriften om te lezen. Dat heb ik ook gedaan en mijn verslag geschreven en Wim ging op de tablet zijn mail zitten bekijken. We hadden het prima. De volgende morgen bij het ontbijt was de mevrouw heel spraakzaam en hadden we een gezellig gesprek. Zij was geen Friezin (dat had ik al gehoord) maar kwam uit de buurt waar ik woon. Ze kende mijn dorp en omgeving dus goed. Haar man was wel een Fries. Zij was net als ik een haakster en had de mooiste dingen gehaakt. Afijn het was heel gezellig om daar zo even te ontbijten. In Balk zelf waren we niet geweest maar toen we weer op pad gingen zijn we er toch nog gaan kijken op aanraden van die mevrouw. En we werden aangenaam verrast wat een leuk dorp/stadje is dat zeg. Prachtige panden en grachten. Balk was dus voor ons een mooie en fijne overnachtingsplaats. Alleen die stoel die mis ik nog steeds ;)…….

18 gedachten over “Op naar Balk…..

1. Ik weet nog dat mijn vrouw en ik om het IJsselmeer fietste van hotel naar hotel, waarbij onze bagage werd vervoerd. Superslecht weer toen. En vaak werden er twee aankomsthotels vermeld in de route beschrijving. Daar zijn wij twee keer de mist mee ingegaan.
    Ook wij moesten toen naar Balk en kwamen veel te ver uit bij het Woudastoomgemaal in Lemmer. Toen weer zeiknat geregend teruggereden naar Balk.
    Het kan verkeren!

1. Ik zag het weer helemaal voor me waar je dan gereden heb, grappig. Ja wij hadden al onze bagage bij ons ook nog natuurlijk en dan is het niet prettig als er dingen nat worden.

2. Inge heeft ook zo’n oude leren stoel staan, héérlijk iedereen ploft er in neer . Ik zal haar Balk doorgeven want zij doet deze week de elf steden tocht op de fiets, misschien komt ze er in de buurt. Ze overnachten ook in B&B’s van zo’n fietsvereniging.

3. Weer een supertocht en logeeradresje, leuk dat het zo geslaagd is weer!
    Ik vond het ook niet erg en ook in B&B niet als mensen je gewoon lekker laten doen wat je wilt. Ik ben niet van dat verplichte opzitten. Inderdaad bij het ontbijt is even een praatje altijd wel gezellig! 🦋