Oranje boven….

Tja wat een rare dag vandaag eigenlijk. Vaderdag, ik heb al heel lang geen vader meer maar het bijzondere was wel dat hij precies op Vaderdag overleed en dat het dit jaar weer op dezelfde datum valt zondag 16 juni. Hij overleed in 1991 al weer 33 jaar geleden, waar blijft te tijd.
Voor mij geen dag om verdrietig te zijn maar op iedere Vaderdag moet ik er altijd wel even aan denken.
Maar vandaag was het ook de dag dat de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal gespeeld ging worden tegen Polen.
Ik ging eigenlijk altijd kijken in het café waar ik had gewerkt maar op een of andere manier had ik er wat twijfel over om dat vandaag te gaan doen, het gevoel was er nog niet zo.
Aan de andere kant alleen kijken vond ik ook niet leuk. Ik blijf het toch een leuk spelletje vinden om naar te kijken.

Toch maar naar het café gegaan dat helemaal oranje gekleurd is zoals het altijd al zo was.
De eigenaresse is echt een voetbalfan en ook de meeste gasten zijn in het oranje gestoken. Zelf heb ik wel mijn oranje voetbal oorbellen in gedaan die ik ooit gekocht heb. Op de zolder weet ik liggen nog wel meer oranje spullen maar ik had dat gevoel nog niet zo om het van de zolder af te halen.
Ik ging in het blauw, tenslotte speelde Nederland een uitwedstrijd en dan spelen ze ook in het blauw.
Het was er weer ouderwets gezellig, ze hebben 3 schermen om op te kijken, ik zat aan een tafeltje waar ik weinig aanspraak had. Voor me zaten een paar Polen en toen het eerste doelpunt voor Polen viel begonnen ze te juichen. Ik dacht wat gebeurt hier nou toch.. maar goed natuurlijk mogen die ook gewoon komen kijken en juichen.
Halverwege de tweede helft ben ik naar mijn vroeger werkgeefster gegaan en daar verder gaan kijken, dat gaf toch wel meer sfeer vond ik. We zaten destijds altijd naast elkaar te kijken.
Het hele fanatieke is bij mij er wel een beetje af maar op een gegeven moment werd het toch wel spannend en toen 5 minuten voor het einde de 1-2 voor Nederland viel was het meteen feest in de tent. Nog even spannend tot het einde en daarna de ontlading.
De eigenaresse van het café ging naar boven om haar, natuurlijk oranje, badpak aan te trekken, schoenen en een t-shirt en met haar gingen nog drie mannen mee om met elkaar in de Lek te springen.

Een oude gewoonte, dat deden ze altijd bij een middagwedstrijd als Nederland had gewonnen. Alleen zei ze wel, wie verwacht nou op 16 juni dat het nog zo koud is. Maar ze deed het wel, 62 jaar oud en daar had ik toch wel respect voor.
Het was nog lang (te) gezellig en de volgende wedstrijd is aanstaande vrijdag en dan is Wim hier en gaan we samen kijken ook in het café zodat hij ook eens mee kan maken hoe het er hier aan toe gaat en dan natuurlijk maar hopen op weer een mooie uitslag…

19 gedachten over “Oranje boven….

  1. Mijn vorige huis stond voor speeltuin met buurthuis en daar was het dan altijd heel druk. Maar zelf had ik geen zin in die drukte, vond het wel leuk om naar te kijken vanaf 1 hoog.

    Fijn dat ze gewonnen hebben maar er werd gedaan alsof ze al de finale gewonnen hebben en zover zijn we nog lang niet,

    1. In Nederland duurde het dit keer ook best lang voordat het een beetje ging leven. Nu na deze winst hoor je er weer meer over. Zonde dat België verloor hoorde ik, twee afgekeurde doelpunten, jammer.

  2. Brrrrr…..ik krijg het al koud als ik eraan denk 🥶 Mijn man is fanatiek voetbalfan en ik kijk dus met een half oog gezellig mee terwijl ik een niet te moeilijk boek lees!

    1. Nou ik vind de wedstrijden van Oranje wel leuk en heel eerlijk word ik dan ook wel weer wat fanatiek tijdens het kijken. Maar het is al een stuk minder dan vroeger haha.

  3. Hier ook wel een beetje bedachtzaamheid over vaderdag die niet meer gevierd wordt al ging dat dan niet over mijn vader.
    behalve dat er twwe buren een oranje valg buiten hebben hangen heb ik verder niets gemerkt van “het feestje”

    1. Vast wel wat over gezien in het journaal of zo 😉 Ja Vaderdag is bij mij ook al heel lang weer uit beeld sinds mijn scheiding. Het is dat je vaak reclame er over ziet anders zou het zo langs me heen gaan.

    1. O dat is inderdaad jong om een vader te missen. Vroeger werd er bij ons thuis ook niet veel aan gedaan maar we kochten wel met elkaar een cadeautje voor hem herinner ik me.

Plaats een reactie