Ruiken

Ik weet niet of het bestaat mruikenaar soms ben ik gewoon helder ruikend en ruik ik geuren die er helemaal niet zijn op dat moment gewoon door aan dingen te denken of een associatie ergens mee te maken.

Ik weet nog dat ik een tijdje geleden toen we pech hadden gehad met de auto mijn buuf en en ik er dagen later met iemand over zat te praten,  rook ik gewoon weer die brandlucht van de rem alsof ik weer in die auto zat.

Of zoals vanmiddag toen ik met mijn zus zat te praten over vroeger en ik opeens weer de geur rook van het petroleumstel dat mijn moeder als het koud was in de wc zette zodat de waterleiding niet zou bevriezen.

Ik heb het regelmatig met geuren en eigenlijk vind ik dat toch wel een beetje een gek verschijnsel want ik ruik het helemaal niet en toch ruik ik het wel en duidelijk ook.

En andersom gebeurt het eigenlijk ook wel dat als ik iets ruik ik een sterke associatie krijg met een gebeurtenis van eerder of vroeger.

En als ik dan bedenk dat mijn reukvermogen helemaal niet zo sterk is dan is dat toch wel een beetje gek eigenlijk om te ervaren.