Kletspotvragen 15

Heb je wel eens vrijwilligerswerk gedaan?

Kan beter vragen heb je ooit  GEEN vrijwilligerswerk gedaan.
Tijdens lagere school contributie ophalen voor de bond, boekjes wegbrengen van de Macht van het Kleine. Al was dat natuurlijk niet geheel vrijwillig 😉
Middelbare schooltijd geen vrijwilligerswerk gedaan maar na mijn huwelijk zo’n 38 jaar jeugdwerk gedaan. Blaadjes rondbrengen van de voetbal, lid van de ouderraad, in de jachthaven. Nu bij de huurdersbelangenvereniging, het zorgcentrum en de welzijnsinstelling.  De laatste twee zijn geen vaste dagen dat ik daar help. En dat is prima zo. Ik vind het leuk om te doen en het gaf en geeft me altijd veel voldoening.

20 gedachten over “Kletspotvragen 15

  1. In begin van mijn leven in Den Haag een tijdje administratie van een blindenorganisatie gedaan. Maar ik vond de behandeling van vrijwilligers zo slecht, bijna slavenarbeid en geen enkele waardering voor wat we deden. Daarna jaren echt geen tijd gehad.

    Toen ik verhuisde na pensionering, paar jaar administratie en inspringen bij allerlei zaken bij een locale voedselbank gedaan, dat kon ik in eigen tijden doen, helaas hield dat op.

    En nu heb ik er geen zin meer in, te oud en geen zin in vaste tijden.

    1. Nou die vaste tijden heb ik ook niet zo’n zin meer in. Bij de Huurdersbelangenvereniging is het maar een keer in de maand een vergadering en dan thuis tussendoor wat dingen op de website en het informatieboekje maken kan ik op mijn eigen tijd doen.

  2. Behalve wel eens met de Zonnebloem mee geweest als er 1 op 1 hulp nodig was bij een uitstapje heb ik nooit georganiseerd vrijwilligerswerk gedaan. Er wordt véél te veel op vrijwilligers af geschoven. Wel normaal vind ik burenhulp , mantelzorg en hulp in het verenigingsleven en school wanneer jij of je kinderen daar gebruik van maken,

    1. Ik kijk altijd kritisch of het werk geen betaald werk verdringt.
      Bij het gastvrouw/heer zijn bij Wildllands verdringt het geen betaald werk. Het aanwezig zijn, een praatje maken is helaas niet te betalen. Elke dag zijn er 11 vrijwilligers aanwezig. Helaas is dat onbetaalbaar. Wildlands is goed voor zijn vrijwilligers. Ze zijn ondergebracht in een aparte stichting. https://www.vrijwilligerswerk.nl/zoekvrijwilligerswerk/vrijwilligersverhalen/2029249.aspx?t=100verhalen-liesbeth-in-de-jungle
      Dat is ook het geval met mijn vrijwilligerswerk voor de Luie tuinman, de Huiskamer van Westerbork en de activiteitencommissie bij de Stefanuskerk in Westerbork. Met mijn vrijwilligerswerk bij de Stichting ABC ben ik gestopt, omdat het een voortdurend beroep op me deed. Eigenlijk vond ik dat dat betaald werk was.
      Vrijwilligerswerk moet aanvullend zijn: win-win situatie.

      1. Klopt allemaal, het kan geen kwaad om kritisch te kijken naar vrijwilligerswerk, er sluipen steeds meer verkapte banen in . Dan worden mensen met een uitkering ingezet als goedkope krachten waar eigenlijk een gewone baan was. Ik heb geen zin me daar allemaal in te verdiepen en doe dus géén georganiseerd vrijwilligerswerk. Alleen mantel- en burenzorg waar het op m’n pad komt, minder zichtbaar maar evengoed heel nodig en nuttig

        1. Ja dat is ook belangrijk mantelzorg verlenen dat heb ik ook nog gedaan. Ik vind het gewoon leuk om nog zoals bij de Huurdersbelangenvereniging mijn ei kwijt te kunnen. Een leuke club mensen ook en zonder vrijwilligers bestond dit niet.

    2. Ja op school ook in de ouderraad, zwemmoeder, leesmoeder haha ja dat vind ik ook normaal om te doen. En buren als het nodig is ja dat vind ik ook geen vrijwilligerswerk, eigenlijk mantelzorger ook niet. Voor mij zijn dat dingen die je gewoon doet.

  3. Als vrijwilligster bij een alfabetiseringsprojekt gewerkt. Wekelijks een groep lichamelijk en geestelijk beperkte mensen naar een sporthal gebracht en geholpen bij het volksdansen. Ruim 25 jaar mantelzorg verleent en nu nog incidenteel bij een oudere broer.

    1. Ja dat mantelzorger zijn is ook heel belangrijk om te doen. Heb dat bij mijn zwager ook gedaan en nu nog bij de man van mijn vriendin waar ik wel eens wat doe als het zo uitkomt.

  4. Een paar jaar mensen geholpen met hun administratie via Humanitas Thuisadministratie. Vond ik erg leuk om te doen! Toen kreeg ik een nieuwe baan en had ik minder tijd. En ik ging meer sporten waardoor ik nog minder tijd had (vrij wilde maken). Wanneer ik met pensioen ben ga ik zeker weer iets doen als vrijwilliger!

Plaats een reactie