Cursus autotechniek…..

Ooit leerde ik op school hoe een motor van een auto werkte in theorie, weet ik hoe ik mijn oliepeil moet controleren, een lampje vervangen, ruitenvloeistof bij moet vullen mijn bandenspanning zo nu en dan controleren en eventueel op peil brengen maar daar blijft het wel zo’n beetje bij.

Vanmorgen deed mijn E-bike het definitief niet meer dus nam ik de auto om naar mijn zus te gaan. We gingen boodschappen doen en toen ik terugreed begon mijn auto opeens langzamer te rijden, hij miste de power die hij normaal wel heeft.bobine2
Ik reed langzaam naar haar huis en belde de wegenwacht, maar terwijl ik moest wachten had ik ook nog even mijn zoon gebeld.
Het kwam me wel bekend voor want een half jaartje geleden had mijn buurvrouw een zelfde soort probleem met haar auto toen we samen op pad waren.
Dus ik zei tegen mijn zoon, het zal wel mijn bobine zijn. Hij belde zijn vriend die automonteur was en die beaamde het.

Oké met die informatie in mijn achterhoofd liep ik naar mijn auto toen de man van de wegenwacht er aan kwam en vertelde hem wat ik dacht. Hij opende de motorkap en probeerde de dingen uit en inderdaad een van de drie ( een polo heeft 3 bobines) was kapot.
Hij had niet het goede type bij hem in de auto maar wilde proberen of hij met een noodbobine er in mij naar de garage kon brengen waar ik hem dan kon laten maken.
Maar mijn zoon had het al gevraagd aan zijn vriend en die had gezegd zo’n ding kost ongeveer 35 euro en je kan het er zo zelf in en uit halen. En ik weet wat ze bij zo’n garage zomaar rekenen voor het er in zetten, te veel.
De man van de ww gaf me gelijk en zei, als je iemand hebt die even wil rijden naar een automaterialenzaak ben je voordelig weer klaar.
Hij ging me precies uitleggen hoe zo’n motor werkt en hoe het komt dat er soms een kapot gaat. En hij gaf me nog wat tips. Hij las de auto nog even uit op de computer en kon geen verdere problemen ontdekken.
Heb hewwm vriendelijk bedankt voor de moeite en met zoonlief even later naar de autohandel gereden waar ik zelf kon zeggen wat ik nodig had en inderdaad voor 33,00 was de klus geklaard en binnen 5 minuten vervangen. Garagekosten bespaard, mijn lidmaatschap van de Wegenwacht er voor dit jaar er weer uit en weer wat bijgeleerd.