Waarom ben jij alleen

Vakantietijd en dat betekent veel ouders met kinderen bij de Hema.
En daar kan ik soms met plezier maar soms ook wel eens met veel ergernis naar kijken. Sommige ouders zou je zo even lekker door elkaar willen schudden en zeggen, wordt wakker, weer je hoe snel je kinderen groot zijn. Geniet er meer van.
Zoals pas een vader die met zijn zoon van een jaar of 8 een broodje zat te eten.
Zoonlief vroeg steeds wat aan zijn vader maar die had daar geen tijd voor, heel de tijd zat ie op mijn mobiel te kijken, blijkbaar was dat veel belangrijker dan zijn kind.
Maar op een dag zat ik een broodje te eten en er kwam een moeder met twee kinderen, twee jongens. Ik kende haar omdat ze uit mijn dorp komt, gewoon van gezicht of dat ik haar eens ergens tegengekomen ben.
Ze zei me gedag. De twee jongens van een jaar of 8 en 5 schatte ik ze gingen een beetje zitten ruziën wie waar mocht zitten, blijkbaar zouden er nog wat mensen bijkomen dus moest er even gekeken worden waar ze gingen zitten.
De moeder loste het goed om door ergens een stoel bij te zetten zodat er een tafel voor de jongens en een voor de meiden zou zijn. Iedereen tevreden.
Heb je al een berichtje vroeg de oudste zoon aan zijn moeder. Ze lachte tegen me en zei, ja zo gaat het tegenwoordig he. Ze pakte haar telefoon en keek. Ja inderdaad zei ze, ze komen er aan.
Het jongste kind keek me opeens aan en zei “waarom ben jij alleen”.  Ik zag de moeder zoeken naar een antwoord, wat moest ze daar nou op zeggen. Ik was haar voor en zei tegen het echt leuke joch ” Weet je hoe leuk het soms is om alleen te zijn, ik hoef ook niet te zorgen dat iedereen een stoel heeft om op te zitten”.
De moeder lachte en zei, inderdaad soms is het heerlijk om alleen te zijn.
Maar toch onderweg naar huis fietsend moest ik toch nog wel vaak denken. Ze zeggen wel eens ” dronken mensen en kinderen spreken de waarheid”.   En dat is vaak ook nog zo.