Mijn zwarte piehiet………

Zwarte PietNog over Sinterklaas terwijl de Kerstman hem allang het land uitgeschopt heeft. Ja dat is zo alleen een Pietje is er achter gebleven om bij ons te komen aanstaande zondag om Sinterklaas te vieren met de hele familie.
We hebben lootjes getrokken en een gedicht is min of meer verplicht erbij. Surprise mag hoeft niet. Vorig jaar was ik de enige die een surprise had gemaakt en ook dit jaar had ik er wel zin in.
Deze week ben ik best een paar keer in de kringloopwinkels geweest en daar zag ik een doos met daarin materiaal om een surprise te maken in de vorm van een zwarte piet.
Hij kostte 75 cent dus ik dacht, daar kan ik geen buil aan vallen.
Alleen thuis zag ik dat de piet gemaakt moest worden van papier-maché, sjips, werktijd 30 uur maar goed geen uitdaging te groot natuurlijk haha dus ik ging aan de slag.
Twee ballonnen opblazen, oud setje denk ik want mijn wangen werden in eerste instantie boller dan de ballonnen. Maar ook dat lukte al had ik bijna meteen hyperventilatie er van.
Eerst een laag aangebracht met kranten. Best leuk hoor dat kliederen een beetje zo. Laten drogen en nog een laag. (Het drogen is natuurlijk het meeste werk) .
Vrijdag nog twee lagen wit papier er over, daarna het hoofd zwart papier. Als ik hem optil om te bekijken lijkt ie een beetje op iemand met een bivakmuts of een nikab…. je mag kiezen. Een stukje papier lost het weer op.
Ik maak vast de veren voor op zijn hoofd en van de rest van het zwarte papier propjes die er weer opgelijmd moeten worden.
IMG_4589 (Middel)Mijn handen zien er inmiddels uit als een roetpiet die net uit de schoorsteen komt. Ik hoop dat ze nog schoon zijn morgen anders weet meteen iedereen wie deze surprise gemaakt heeft.
Daarna nog een kwestie van verven. Potjes met verf en kwastjes zijn meegeleverd. Helaas waren een aantal potjes helemaal verdroogd. Je kan tenslotte ook niet alles hebben voor 75 cent maar goed. Roeien met de verf die ik had ik bedoel met de riemen die ik had en de kleuren die het nog wel deden. Iets minder vrolijk dan het voorbeeld maar ik vind hem ook nog best grappig geworden.
Een luikje maken om het cadeautje in te stoppen. Heb dit jaar mijn exgenoot die ik moet verrassen. Dat is op zich al grappig natuurlijk. Inspiratie genoeg voor een mooi gedicht maar ik ga me inhouden. Weet in ieder geval wel zijn hobby’s en zijn (on)hebbelijkheden.
Een gedicht is voor mij geen probleem, liefst zo kort mogelijk van te voren, alleen zonder iemand er bij dan schud ik het zo uit mijn mouw.
IMG_4590 (Middel)Voor de kleine Pretty natuurlijk ook nog een paar cadeautjes gekocht en voor de gastvrouw en gastheer een leuke scheurkalender die ze graag willen hebben.
Met als titel “Dit wordt jouw jaar” . En dat hoop ik dat het inderdaad wordt voor die twee want gisteren hebben ze de eerste officiële stap al gezet. Ze zijn in ondertrouw gegaan en ik kreeg de foto’s via de app.
Pretty zat zo gefascineerd te kijken toen haar vader en moeder hun handtekening plaatsten. (nog steeds jammer het foto veto)  Zo lief om te zien.  Ik app naar mijn zoon dat hij boft door met twee vrouwen tegelijk te gaan trouwen en dat was ie helemaal met me eens.
Ik hoop morgen op een gezellig Sinterklaasfeest maar dat zal best goed komen. Ook Wim doet mee, vorig jaar ook al. Dit weekend is ie al weer bij mij gekomen en morgen gaan we afhankelijk van het weer er naar toe op de fiets of met de bus. Heel veel zin in en dan maar hopen dat de Piet opgedroogd is, niet meer afgeeft…………of inmiddels ingestort.