Met handen en voeten….

De evolutie van de mens wordt gestuurd door tweehanden-en-voeten belangrijke gebeurtenissen die ook nog eens in verband staan met elkaar. Deze gebeurtenissen zijn het verliezen van de vacht en het ontwikkelen van een taal. Deze twee belangrijke gebeurtenissen hebben ervoor gezorgd dat de moderne mens zich van een harige, op vier benen lopende primaat heeft ontwikkeld
tot een naakte rechtop lopende mens: de Homo sapiens. Overgenomen van een wetenschappelijke site.

En daarmee verdween het “grijpen” van de voeten bij de mensen en werden de benen en voeten gebruikt om mee te lopen, fietsen en andere bewegingen te maken.
Toen ik nog jong, lees leniger en soepeler, was gebruikte ik heel vaak mijn tenen om dingen op te rapen. Sokken die ik uittrok raapte ik met mijn tenen op en gooide ze in de wasmand.
Mijn ex zal zich vast ook nog wel herinneren dat ik heel hard kon knijpen in zijn vel met mijn tenen als hij me probeerde te kietelen waar ik dus slecht tegen kon.
Maar goed, nu mijn ene arm nog steeds niet doet wat ik wil heb ik weer het gebruik van mijn benen en voeten een beetje veranderd.
Een wasmand de trap opsjouwen lukt best met een hand en een knie, iedere keer een paar treden ophoog wippen en dan komt ie ook boven. Dingen verschuiven met mijn voeten door de kamer etc.
En zo zijn er nog meer voorbeelden te bedenken zoals vanmorgen toen ik al vroeg bij de tandarts moest zijn en daarna wat ging lopen rommelen in huis.
Ik zag mijn salontafel die helemaal doorgezakt was door het gewicht van de boeken die ik er op neergelegd had. De steuntjes die de zijkanten moesten ondersteunen waren er helemaal uit gewrikt.
Mooi klusje om even te doen dus de plank helemaal leeggemaakt, een aantal boeken naar de boekenkast boven gebracht (ook weer in wasmand met gebruik van mijn knie) De plank er even uitgehaald en schoongemaakt, hard nodig want wat een stof gaat daar tussen zitten. De plank was aan de onderkant hetzelfde als aan de bovenkant dus ik dacht, die kan ik mooi omdraaien om hem weer recht te krijgen.
En in plaats van de plankdragers schroef ik er twee latjes op zodat ze wat meer steun hebben dan met van die kleine dragertjes.
Dus naar de schuur gegaan en daar vond ik een mooi stukje lat dat ik wel kon gebruiken alleen dat moest wel in tweeën gezaagd worden en dat werd lastig want ik kan echt nog geen kracht zetten in mijn linkerarm. Dus mijn voeten ingezet, het plankje op de rand van het vlonder gelegd en tussen mijn voeten geklemd en met mijn goede hand zagen en ja hoor dat ging en wonder handenvoetenboven wonder was ie nog mooi recht geworden ook.
Het opschroeven was niet zo’n punt met een arm et voilá dat werkte en de plank lag lekker stevig weer en zakt niet meer door. Niets van te zien onder de plank van de plankjes ook.
Zo rommel ik maar lekker door. Het gaat best vooruit, niet zo hard als ik gehoopt had maar in vergelijking met drie weken geleden natuurlijk wel. Moeilijk blijft nog steeds kracht zetten met die arm, iets zwaarder dan een kop thee optillen en kleding aandoen. dat zal best even tijd nodig hebben voor het weer helemaal over is.