De mengelmoestuin

Denk zo ongeveer een jaar geleden kwam ik de site van de Mengelmoestuin tegen, ik kende hem niet maar hij bleek zich niet zo ver bij mij vandaag te zijn, zo’n 10 km fietsen.
Doordat ze op FB altijd leuke tips en interessante informatie gaven over tuinieren leek het me wel leuk om daar eens te gaan kijken.
Ze zijn alleen op vrijdagmiddag geopend en vorige week ben ik er met Wim naar toe gegaan.
Als je binnenkomt kan je heerlijk zitten onder de bomen, iets nuttigen in de vorm van koffie, thee of fris allemaal (behalve de koffie) bereid met producten uit de eigen tuin.
De naam Mengelmoestuin dekt ook helemaal de lading. Er wordt van alles gekweekt en geteeld, heel veel fruitbomen, groentes, kruiden, eetbare bloemen nou ja te veel om op te noemen.
In deze tuin wordt van alles op een natuurlijk manier door elkaar geteeld, je vindt er geen rechte perken met groentes maar alles staat door elkaar.
Er lopen ook nog een aantal loopeenden, zijn wat kippen.
Ze omschrijven het zo “Wij telen op natuurlijk wijze in samenwerking met kosmos, kruid en fruit”.
Ze houden namelijk ook rekening met wanneer bepaalde vruchten en planten geoogst moeten worden. Bijvoorbeeld voor de zonnewende maar ze houden ook rekening met komende regen, onweersbuien dus alle natuurverschijnselen.
Moet zeggen dat zoiets mij een beetje te ver gaat maar goed, zo te zien gedijt de tuin er goed bij. En met sommige dingen hou ik ook wel rekening in mijn eigen tuin, zoals bonen niet voor de ijsheiligen leggen en dat soort dingen. Bepaalde groentes kan je niet meer verbouwen na de langste dag. (hoewel met de warmere zomers verandert daar ook wel eens iets aan)


In hun winkeltje en website verkopen ze ook allerlei sappen, tincturen, zalfjes, siropen, kruidenolie, soorten jam. (heerlijke kruisbessenjam gekocht).
De tuin was veel groter dan wij verwacht waren en er was echt van alles te zien, veel soorten planten, zag natuurlijk ook veel insecten en vlinders fladderen.
In het midden is nog een soort meditatiespiraal, kortom er is van alles te zien als je er ook voor hebt en interesse er voor.
Wim is altijd nogal kritisch maar ook hij vond het er heel goed uitzien allemaal. Afgelopen vrijdag ben ik er nog een keer geweest met mijn vriendin, op die warme dag was het heerlijk toeven een poosje onder de vele bomen met een kop kruidenthee.
En voor degene die geinteresseerd zijn https://mengelmoestuin.com
Ze (het is een echtpaar die deze tuin opgezet heeft) bestaan inmiddels al zo’n jaar of 13 vertelde de vrouw en ik ga er zeker nog wel eens meer kijken al was het alleen maar om die heerlijke jam te kopen en te fotograferen.