Hoe een koe ?? een haas vangt

116878561_10213237548132185_7895132020255865716_oIk vind hazen leuk, vaak als ik met mooi weer ’s avonds nog een avondrondje door de polder ga fietsen zie ik ze springen, huppelen of gewoon lekker in het zonnetje zitten. Een enkele keer zie ik ze een sloot overzwemmen en ooit zag ik een jong haasje bijna bij mijn voeten zitten zich angstvallig stil zat te houden met zijn oren plat.
Kortom ik heb wel wat met hazen.
Het bovenstaande spreekwoord snap ik dan niet helemaal want ik kan me echt niet voorstellen dat een koe een haas zou vangen. Bovendien zijn koeien volgens mij vegetariërs hoewel er met het gras ook wel eens een beestje mee zal gaan voor de nodige mineralen e.d.
Wat zijn dan wel de vijanden van hazen, behalve de jagers, zo heel veel zou ik er niet op kunnen noemen en daarom was ik helemaal verrast vandaag toen ik foto’s zag op de FB fotosite van de Krimpenerwaard.
Een FB site die nog niet zo lang bestaat en waarbij mensen die net als ik regelmatig in de polder rondsjouwen en graag fotograferen foto’s plaatsen die allemaal in de Krimpenerwaard gemaakt moeten zijn. Ik zie er de mooiste dingen langskomen en er worden ook wel ervaringen uitgewisseld.
Vandaag zag ik iets dat me ontzettend verbaasde, verwonderde en ik voelde me ook een beetje teleurgesteld want ik had deze vogel echt wel hoog staan.
Want ja deze soort brengt toch al van oudsher de baby’s rond, daar verwacht je toch niet zulke gruweldaden van.
Ja ik heb het over ooievaars. Een ander lid van deze site,  fotografe Teuni Neven,  maakte deze bijzondere en eigenlijk ook wel lugubere reportage van een ooievaar die een haas vangt en opeet. Het lijkt ongelooflijk maar het is echt waar.  Hij deed er een half uur over om hem weg te krijgen was er te lezen. En ik snap dat ooievaars ook moeten eten en dat hij de kikkers en mollen ook wel eens zat is prima hoor. Maar dat dan deze haas het haasje was, niet op tijd was om het hazenpad te nemen om nog maar een paar spreekwoorden er tegenaan te gooien….. toch wel een beetje jammer.
En tja mijn vertrouwen in dat brengen van baby’s begint ook te wankelen want als hij zo’n haas op kan, hoe reageert hij dan als hij eens een wat kleinere en lichte baby moet bezorgen en onderweg trek krijgt !!!!?????  Ik hoop dat zo’n reportage me toch wel bespaard zal blijven 😉 😉 .  (met dank aan Teuni waarvan ik haar foto’s mag gebruiken)