Genoeg sentiment gehad: Back to reality

Tijdens de dagen voor de Kerstmis en de Kerst zelf wordt je overgoten met sentiment in programma’s, muziek, kaarten en de mensen om je heen en ik moet eerlijk zeggen, ik zwelg me daar ook een paar dagen lekker in.

Als ik Joris Kerstboom zie en soortgelijke programma’s en al de verhalen van die mensen hoor dan voel ik een brok in mijn keel en als ik in de kerk zit op Kerstavond en er worden mooie gedichten voorgelezen en gezongen, daar ga ik weer.

Soms vraag ik me wel eens af waarom ik het eigenlijk opzoek, duik gewoon twee dagen met een boek je bed in en je hebt nergens last van, misschien eens een goeie optie voor een ander jaar.

Maar misschien heb je dat ook wel nodig in deze donkere dagen, een soort afscheid nemen, stil staan bij wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurd is, ook de bij horende emoties en verdriet weer opnieuw voelen, het werkt ook wel helend.

Toch had ik vandaag zoiets, heerlijk het is weer voorbij, morgen weer werken, gewoon straks weer een paar boterhammen klaarmaken om morgen mee te nemen ( al vul ik ze dan nog wel met zalm en alles wat er nog over is) Weer over tot de orde van de dag en dat is ook wel weer prima dan.