Terug gegeven aan het water……..

DSC00004In 2001 had ik voor de krant een artikel geschreven over een project van het Zuid-Hollands landschap waarbij een stuk bebouwd terrein teruggeven werd aan de Lek om te voorkomen dat bij te hoog water overstromingen zouden komen en de Lek zijn natuurlijke stroming kreeg. (zie linkerfoto)
BoskalisnuHet moest een getijdennatuurgebied worden.
Vandaag moest ik voor de krant daar in de buurt zijn, een stuk fietsen langs de Lek geen straf met dit prachtige weer. Ik vroeg aan de mevrouw die bijna tegenover dat gebied woont of je daar goed kon wandelen.
En dat kon zei ze, ze vertelde waar ik het beste kon beginnen.
Het was er prachtig en heerlijk rustig, grote stroken met braamstruiken, brede stroken riet en daartussen wandelpaden die alleen bij heel hoog water onder water komen te staan. (foto boven rechts nu)

Tussen het riet was het heel warm om te wandelen, ben eigenlijk nooit zo’n held om dit alleen te doen want denk altijd als ik hier val, geen hond die weet waar ik ben en niemand ziet je vanaf de dijk achter het riet.
Kleine vosMaar goed daar moet ik me maar eens overheen zetten, tenslotte als ik thuis in mijn huis val kraait er ook geen haan naar toch….
Al wandelend was er een vlinder, een kleine vos,  die steeds voor me uitvloog, even ging zitten en weer verder ging, hij bleef het hele eind meevliegen.Rietzanger
Overal hoorde ik allerlei vogels zingen en piepen met daarboven uit de rietzanger die er duidelijk zin in had vandaag. Echt prachtig. Even lekker in het gras gaan zitten.

PinksterbloemDe pinksterbloemen stonden al in bloei, ik denk dat het hier van de zomer echt mooi moet zijn met veel verschillende wilde bloemen en ik schat zo in veel vlinders. Dus dit zal niet de laatste keer geweest zijn dat ik hier geweest ben.Riet
Als ik aan het einde van het terrein ben zie ik dat het water vanuit de Lek binnen begint te stromen, de vloed komt op en het is een prachtig gezicht.
Bovendien voelt het aan alsof ik in een tropisch land ben met de zon boven mijn hoofd en beschermd tegen ook maar een zuchtje wind door de hoge rietkragen.
Wat is Nederland soms zo heel erg mooi……..

Waterstromend