Zwaan in nood….

Zwaan gewond 2 (Middel)Mijn moeder vertelde het verhaal heel veel keren, zeker toen ze ouder werd. Blijkbaar had het destijds heel veel indruk op haar gemaakt.
Ze was een jaar of 14 werkte bij een boer en zondags gingen ze altijd met zijn allen naar de kerk.
Na kerktijd gingen ze meteen naar de woning om met elkaar koffie te gaan drinken.
Ik kwam thuis vertelde mijn moeder en in plaats dat ik naar het huis ging liep ik de stal in, ik weet niet waarom ik het deed, ik deed dat normaal nooit. In de stal zag ik een koe staan, het touw waarmee ie vaststond was rond zijn nek gekomen en aangetrokken. Hij dreigde te stikken. Ik rende om een mes te pakken en sneed hem weer los.
Hoe kon het hè, zei de dan alsof ik het aanvoelde.
Vandaag had ik ook zoiets. Fietste naar huis toe, het was helemaal niet zulk lekker weer maar opeens dacht ik, ik neem een keer de langere weg door de polder heen.
Aan het einde van de weg voordat ik het fietspad op ging zag ik een zwaan zwemmen, een jonge zwaan te zien aan zijn nog bruinachtige tint.
Het leek of zijn veren als een vlag omhoog stonden. In eerste instantie dacht ik wat een grappig gezicht en ik pakte mijn camera.
Maar omdat hij toen ik de foto ging maken zijn veren niet streek dacht ik eigenlijk meteen al er is wat aan de hand met die zwaan want die veren horen niet zo te staan.
Ik liep een stukje met hem op. Kon hem net bijhouden dus hij kon nog best hard zwemmen. Op een gegeven moment draaide hij zich om en zag ik waarom zijn veren zo omhoog stonden. Hij was flink gewond aan zijn ene vleugel.
Meteen maar de dierenambulance gebeld en uitgelegd waar ze de zwaan konden vinden. Ik vroeg of ik er bij moest blijven maar dat hoefde niet. Ze moesten uit Gouda komen dat is ongeveer een half uurtje rijden. Zo lekker was het niet en ik kon heel goed de locatie aangeven en als het nodig was zouden ze me nog bellen als ze hem niet zouden kunnen vinden. Hij kon toch niet vliegen dus zou hij altijd daar in de buurt te vinden zijn. Het gaf me ook wel een goed gevoel. Ik hoop dat ze hem nog op kunnen knappen.
Hoewel er meer dan genoeg (de boeren vinden veel te veel ) zwanen zijn in de polder kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen om hem zo te laten zwemmen. Zwaan gewond 3 (Middel)
Wat ik altijd wel vind is dat als je naar de dierenambulance belt het 35 cent per minuut kost. Nu laat ik het er niet voor maar eigenlijk zou het toch gratis moeten zijn.
Het zal wel zijn om de dierenambulances te ondersteunen en daar heb ik dan ook niet zo’n moeite mee maar het zou wel jammer zijn als het mensen tegenhield te bellen als er wat aan de hand is.
En altijd als zoiets gebeurt denk ik aan dat verhaal van mijn moeder, alsof je iets aanvoelt.