Hoe zit het ook al weer….met het weer

Donderdagavond luister ik altijd naar een live uitzending van een vriend die een programma heeft met verschillende onderwerpen die aan de orde komen.

Tot ongeveer een jaar geleden denk ik had hij rond 7 uur altijd een praatje met een weerman van een meteo in de regio Robert, een aardige man die van “het weer ” zijn hobby heeft gemaakt.
Ik vond het altijd heel leuk om wetenswaardigheden te horen en je kon ook vragen stellen die hij dan in de uitzending behandelde en dat heb ik een paar keer gedaan.
Door zijn drukke werkzaamheden stopte hij er mee, zowel de presentator,  maar ook zeker ik,  vond het echt jammer.
Zeker naar zijn beste-dag-van-het-weekend-voorspelling luisterde ik aandachtig, bijna altijd klopte het ook en ik hield er rekening mee als ik ergens op de fiets naar toe moest.

Vorige week,  het tropische weekend in Nederland waar Nederlanders massaal voor naar het buitenland trekken maar als het in Nederland is veel mensen lopen te zuchten en te kreunen.

Mij viel toen op dat in de lucht geen witte strepen te zien waren van vliegtuigen en ik vroeg me af hoe dat kwam, dacht zelf misschien door de luchtvochtigheid of zo maar ik wist het dus niet.
Van de week dacht ik opeens, hé ik kan het ook vragen via de Meteosite van Robert en dat heb ik gedaan.

Vandaag kreeg ik een uitgebreid antwoord van hem op mijn vraag :
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord. Boven ons hoofd bevinden zich meerdere luchtlagen met elk hun eigen luchtcondities.
Afgelopen zondag waren deze condities heel uitzonderlijk. Op de hoogte waar vliegtuigen vliegen waren zodanige condities dat er geen condensatie (wolken) gevormd konden worden op deze hoogte. Dus blijven vliegtuigstrepen ook niet lang in leven.
Mede door deze condities hebben we ook geen zware onweersbuien gehad gelukkig. (Voor een weerman wel jammer)
Het komt er dus op neer dat het vocht wel aanwezig is in de lucht maar dat deze niet de kans krijgt om te condenseren. Wanneer je op zo’n warme dag vliegtuigstrepen ziet die ook helemaal uit elkaar waaien (windveren) dan is dat een mogelijke voorbode van onweer of zware buien in de avond.

Vond het heel leuk dat hij de moeite genomen had het voor me te verklaren en in de vorm van een mailtje te laten weten.  Robert bedankt………. (al zal je dit nooit lezen 😉 )