Manipuleren

Een schrijfopdracht van Plato, een verhaal van 300 woorden waarin het woord van die maand niet genoemd mag worden. Deze maand:  Manipuleren. Meer verhalen bij: http://platoonline.wordpress.com/2014/03/05/de-we-300-van-maart-en-een-vreemde-conversatie/

Toen ik begin 2000 mijn eerste digitale camera kreeg van de krant ging er voor mij een wereld open, zo leuk en zo gemakkelijk om meerdere foto’s te maken zodat de kans veel groter was dat er een paar mooie foto’s bijzaten.

Eerste fotocollage 2001Van een vriend kreeg ik voor de somma van 25 guldens een illegale kopie van het programma photoshop en daarmee ging ik heel wat avondjes zitten oefenen en frutselen  om foto’s hier en daar bij te werken.

En ik was niet de enige want ik kwam in die tijd nog regelmatig bij de fotograaf die daarvoor mijn foto’s voor de krant altijd afdrukte voor me.
Naast hem zittend keek ik gretig hoe hij zijn foto’s bewerkte en mooier maakte.

Zo had hij eens een advertentie voor onze krant van zijn eigen bedrijf waarin hij een foto van zijn vrouw wilde plaatsen.
Ook zij was niet meer een van de jongste en de tand des tijd had hier en daar zijn werk gedaan maar met een paar klikken met zijn muis kreeg ze mooie strakke armen zonder dat de “kipfiletjes” te zien waren.

Sommige dingen vond ik niet mooi en eigenlijk ook wel een beetje geschiedvervalsing zoals hij liet zien hoe hij een familiefoto waarop een jochie stond dat net een dag ervoor gevallen was, en een gat in zijn knie had,  netjes bijwerkte zodat het jochie weer twee gave knieën had.

Foto’s bewerken, aanpassen, het is niet alleen van het digitale tijdperk want ook vroeger werd het al gedaan, retoucheren van de foto’s door fotografen.

En zeker bij de modellenfotografie worden deze technieken tot in het extreme toegepast.
Ik geef toe, heb bij mijn eigen foto’s ook wel eens een pukkeltje weggewerkt, want ook ik sta graag leuk op een foto en met mij denk ik veel mensen.